Ads: (Please Click!)

Friday, December 31, 2010

Artikel Top 10 Blog Aduka 2010


Salam.

Hari ini adalah hari penghujung 2010. Pejam celik, pejam celik, akhirnya melabuhlah tirai peristiwa sepanjang 2010. Banyak kisah pahit dan manis selama berkecimpung di dalam dunia blogging ini sebenarnya. Walau bagaimanapun, ia sedikit sebanyak mengajar kita erti kematangan, bukan sahaja di blog malah kehidupan harian kita.

Read more/less..

Untuk mengakhiri tahun 2010, di sini ingin dikongsi bersama senarai 10 artikel yang memperolehi jumlah bacaan (pageview) tertinggi yang pernah direkodkan.



10) Tutorial: Cara Mudah Elak Gambar Anda Dicuri (509 pageviews)

Tidak disangka artikel ini adalah di antara artikel tutorial yang mendapat pageview yang tertinggi. Ia telah mengatasi segala tutorial-tutorial hebat yang lain seperti Facebook Like Button, blogger spoiler, dan sebagainya. Namun, ia masih menjadi tanda tanya oleh pelbagai pihak kerana tutorial ini hanya berfungsi baik pada sesetengah browser sahaja. Aku pernah membuat sedikit research bagaimana mahu mengatasi masalah ini. Namun, belum lagi menemui jalan yang terbaik antara yang terbaik.


9) Free Mobile Internet Access For Maxis And DiGi (515 pageviews)

Ini adalah entry plagiat. Haha. Jangan terkejut, okey. Aku plagiat secara professional, di mana backlink telah disertakan sekali. Cara atau langkah-langkah aku tidak tuliskan di dalam artikel ini. Namun tidak sampai seminggu, artikel pada blog asal yang telah di'backlink' mengalami 'broken link'. Artikel ini mendapat pageview yang tinggi kebanyakkannya melalui keyword dari search engine.


8) Maxis Or Hotlink Free Mobile Internet Trick! (668 pageviews)

Oleh sebab link source dalam artikel asal (no 9) mengalami 'broken link', dan atas permintaan ramai, aku membuat artikel ini sebagai pengganti. Namun disebabkan aku hanya memakai telefon bimbit jenama Sony Ericsson, maka telah membataskan cara trick bagi telefon bimbit jenama lain seperti Nokia, Samsung, dan sebagainya. Artikel ini juga mendapat pageview tertinggi hasil dari referrer keyword dan share link di Facebook.


7) Rokok (932 pageviews)

Aku sendiri tidak menyangka artikel ini menjadi salah satu artikel yang popular. Adakah disebabkan gambar ini?


Jika ya, ingin aku memohon maaf. Mungkin di atas kejahilan atau kecuaian aku sendiri (tidak menapis/cencor) telah menjatuhkan maruah budak sekolah ini. Artikel ini masih di'view' walaupun melihat pada tarikhnya adalah diterbitkan pada bulan April 2009. Mungkin sebab kempen 'Katakan Tidak Pada Merokok' telah menjulang pageview tinggi bagi artikel ini.


6) Cikgu Shida Jadi Gila Sebab Putus Tunang (957 pageviews)

Ini antara artikel yang pertama kali menjadi kontroversi di blog aku. Masakan tidak, dalam ribuan yang meminati Cikgu Shida ini, aku di antara yang membidasnya pula. Aku telah melontarkan beberapa kerat ayat yang pedih sehinggakan mendapat komen seperti ini.


Sebenarnya perkataan 'stupid' telah di'strike'kan. Memang aku sengaja membuat begitu supaya pembaca berfikir secara normal dan logik. Ramai yang menilai hanya pada potongan ayat yang terakhir itu sahaja. Tidak menilai pada keseluruhan artikel yang aku tulis.

Kepada Zala Wajik, aku tidak mempersalahkan kamu. Mungkin kamu di antara peminat Cikgu Shida. Okey, aku faham. Mungkin 'Cikgu Shida' menjadi bahan entertainment baru dan terkini di internet, kan?
Oh ya, aku link blog kamu secara percuma. Berkongsi populariti sepertimana Cikgu Shida berkongsi 'populariti'nya kepada semua penonton di YouTube. Haha.


5) Melayan Kegersangan (1,715 pageviews)

Hah! Aku sebenarnya sudah dapat mengagak bahawa artikel 'sengal' inilah yang membuatkan blog aku hit. Keyword entah apa-apa bila diperiksa pada Stats Blogger. Kadang-kadang sampai tepuk dahi melihat keyword yang ditaip/dicari oleh pengguna di internet. Last-last, artikel ini juga yang korang semua klik! Aduhai.

Artikel ini juga adalah artikel lama. Diterbitkan pada April 2009, lebih setahun yang lalu. Kalau tidak silap, jumlah follower pada waktu itu tidak sampai 500 orang! Haha. Salah satu artikel tertinggi pageview dari sumber keyword.


4) Sathya Sai Baba: Kebangkitan Antara 30 Dajjal? (5,160 pageviews)


Ini artikel adalah artikel 'forward' di e-mail oleh adik aku sendiri. Artikel ini mendapat pageview tertinggi hasil daripada keyword dan share link di Facebook. Khabarnya terdapat blogger yang membangkang artikel ini dengan mengeluarkan fakta-fakta yang di'research' sendiri di internet. Walaupun begitu, aku tidak mahu mempersetujui atau mengesahkan mana yang betul dan mana yang palsu. Mungkin cerita Sathya ini hanya propaganda atau rekaan semata-mata, yakni cerita palsu. Pada awalan artikel telah aku maklumkan bahawa mempercayai atau tidak, itu adalah hak masing-masing. Terpulang.


3) Awek terlampau masa kini (5,287 pageviews)

Antara artikel paling lama di dalam senarai 10! Ia diterbitkan pada Februari 2009. Hampir 2 tahun, tapi masih mendapat pageview yang tertinggi. Anda semua sememangnya dapat mengagak kenapa artikel ini mendapat pageview tertinggi, kan? 18SX? Lucah? Haaa yalah. Lebih kuranglah tu. Tapi jangan terkejut. Artikel ini tidak lucah mana pun. Cuma keyword itu menjadi tarikan utama pembaca di internet.

Kepada blogger baru (newbie), harap anda sudah 'mention' perkara ini. Rata-rata sibuk menggunakan keyword untuk meningkatkan trafik. Bukannya artikel yang bermutu. Pelik. Anda semua gila 'glamour' ke? Tak apalah. Hak masing-masing.

Yang pasti, blog aku bukan blog lucah, okey! Haha.


2) Cemburu Dan Kemaluan (6,255 pageviews)

Artikel 'lucah' lagi. Haha. Sebenarnya tidak! Artikel ini sebenarnya artikel pandangan atau luahan aku terhadap penganiayaan lelaki terhadap wanita. Gambar di artikel ini telah di'backlink' kepada pemilik asal, dan gambar tidak diubah 'watermark'nya. Ini bagi menjaga originaliti penulisnya. Pageview kebanyakkannya hasil dari keyword.

'Mention' lagi kepada blogger newbie. Mahu plagiat, guna cara seperti di artikel ini!


1) Waja Lancer 2.0? (7,366 pageviews)

Artikel yang mendapat pageview tertinggi sepanjang 2010. Artikel ini telah mengatasi semua artikel yang lain. Pageview kebanyakkannya hasil dari keyword, share link di Facebook, dan backlink.

Di dalam kesibukan orang mencari fakta dan berita sebenar tentang Waja Lancer 2.0, aku telah membuat sedikit kajian mengenai kebenaran kewujudan kereta ini. Walaupun maklumat yang aku buat tidak berapa lengkap, artikel ini telah mendapat 'like/share' tertinggi di antara 10 artikel yang popular 2010.

Hampir sebulan menjadi tanda tanya di kalangan peminat kereta, akhirnya Proton telah mengeluarkan nama modelnya yang sebenar. Anda semua sudah maklum. Ia dikenali sebagai Proton Inspira!


Sekian sahaja artikel laporan 'Artikel Top 10 Blog Aduka 2010'.

Azam tahun baru? Kenapa asalkan tahun baru perlu ada azam? Kenapa Awal Muharram dahulu tidak ditanya 'Apakah azam baru kamu sempena seorang umat Islam?'. Renung-renungkanlah.

Aduka: Tahun Baru pasti berseri dengan pertunjukan bunga api dan... pertunjukan 'aktiviti' maksiat di televisyen saban tahun!


Korang nak tingkatkan trafik blog korang? Sila klik SINI dan BACA. Terima kasih.


PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
7 Comments


7 Orang Kentut Madu:

hollowgram said... [Reply]

wah..memang hebat..semuanya artikel yang panas..

5 kereta idaman terbaik 2010

Chaoi said... [Reply]

perh banyak betol pages per view ko bro..patut la blog ni sentiasa mesra SEO..hehe

Aduka said... [Reply]

@hollowgram
mane ade hebat.. entry chap ayam je tu.. hehe..

Aduka said... [Reply]

@chaoi
byk ke gitu? O_0
aku pun tak tahu camne dan ape tu mesra SEO.. haha.. tulis je sesuke ati.. tp nak gak blaja SEO tu dgn lebih details.. =P

~♥ Mawar ♥~ said... [Reply]

tuan belog yang mesra alam ^^

Aduka said... [Reply]

@mawar
mesra alam xpe.. jgn indah water sudaaa.. =P

ummiarissa said... [Reply]

oh...baru tahu mana nak komen,banyak kali dah masuk macam konpius sikit..sama ada ini blog atau Facebook...keterukan IT yang kritikallah saya ni...sori yek..

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger