Ads: (Please Click!)

Tuesday, May 11, 2010

Engineer Oh Engineer! Buanglah Title Kau Tu!



Cabaran bagi tugas seorang engineer atau dalam bahasa melayunya jurutera, bukanlah tugas yang ringan dari segala aspek. Tugasan, skill, tanggungjawab dan sebagainya.

Dulu aku bekerja sebagai software engineer.

Kalau setakat diploma jangan harap mahu gaji tinggi. Kalau ada pun nasib.

Kalau setakat ijazah, mungkin boleh gaji tinggi tapi tidak ke mana. Kalau dapat pun, mujur.

Kalau pakai cable, aku malas nak sembang banyak.

Klik spoiler ini untuk meneruskan bacaan..

Professional certificate.

Bukan senang mahu memegang satu professional certificate. Bila sebut professional certificate, orang akan menggeleng kepala. Exam susah, lain cerita. Ini fasal harga. Orang tidak mampu. Tidak ramai orang di Malaysia memegang professional certificate terutama dalam bidang IT. Ya, kosnya amat mahal. Satu professional certificate sudah mahu mencecah puluhan ribu ringgit.

Aku memegang dua professional certificate.

Artikel ini bukan mahu berlagak.

Tapi mahu cerita pada kamu semua, certification bukanlah penentu hala tuju dan masa depan kamu. Tapi, skill dan market!

Ada diploma, ijazah, hatta professional certificate sekalipun tetapi tiada skill, anda mampus!

Ini cerita realiti.

Ada hamba Allah ini memegang lebih dua professional certificate. Pelbagai organisasi. Sun Microsystems, CISCO, dan lain-lain. Ijazah atau bawahannya aku tidak pandang. Aku pandang pada professional certificate-nya. Kerana sijil-sijil ini menjadi keperluan pekerjaan di Malaysia sekarang. Memang takjub juga. Kalau diikutkan kalau setakat software engineer memang mudah sangat nak dapat. Sememangnya Senior Engineer selayaknya.

Pada suatu hari, aku berjumpa dengannya. Aku berbincang untuk buat projek luar. Projek antara aku dengan dia. Projek partnership. Pendapatan sampingan. Aku ingin membangunkan satu sistem yang berasaskan certication yang kami ada. Jadi aku berbincang dengannya memandangkan dia punyai sesuatu yang 'lebih' berbanding aku. Bincang punya bincang, kami bersetuju. Aku menyarankan dia supaya dia membawa laptopnya sendiri. Senang, memandangkan dia pun tidak suka membuat kerja yang berkali-kali.

Dipendekkan cerita, kami memilih satu projek bagi membangunkan satu sistem pembelian barang-barang pengantin melalui online. Guna platform Java, bukan PHP yang popular sekarang. Kami mahukan kelainan. Biasanya Java digunakan oleh syarikat perbankan. Maybank2u, AffinBank, Bank Rakyat, CIMB Click dan sebagainya. Idea aku, aku mahu aplikasikan platform ini ke bentuk umum pula. Maksudnya, mengetengahkan Java kepada pengguna sasar yang lebih luas. Bukan setakat pengguna perbankan semata-mata.

"Mana kau tahu?" dia tanya.

"Aku penah develop sistem bank! Aku tahu ler.." jawab aku.

Masuk ke fasa pembangunan. Fasa coding.

Dia buka laptopnya. Aku lihat hasil kerjanya. Aku tersentak.

"Apa ni?" soalku. Aku lihat laptopnya hanya mempunyai template dan kod HTML biasa. "Mana coding?"

Dia diam.

Aku tanya lagi berulang-ulang kali. Dia memberi pelbagai alasan yang aku rasakan tidak munasabah. Aku ambil laptopnya dengan kasar. Rasa amarah mula menyelaputi diri aku. Aku teliti kerjanya. Aku menggaru kepala.

"Ni je ke kerja kau selama ni?" soal aku. Dia hanya ketawa.

Aku kemudian menyuruh dia buat kod di situ juga. Dia meraba-raba.

Beberapa bulan telah berlalu, aku menghubungi dia. Dia menjawab dengan suara tersekat-sekat. Aku bertanya beberapa soalan kepada dia.

Malas? ... Tak!

Tiada masa? ... Tak!

Laptop berat? .. Tak juga!

Lupa coding? ...

Aku menepuk dahi berkali-kali. Projek itu kemudiannya aku cancel! Buang masa aku saja berurusan dengan 'orang yang ada professional certificate tapi tiada skill'!

Carian dalam internet, jumpa satu laman sesawang. NiagaKit. Tapi, masih guna PHP! Benci betul.

Bila orang tanya, "Apa salahnya PHP? PHP la market sekarang!"

Jawapan aku satu, "Sistem bank tak pernah orang hack. Kalau tak, dah lama sistem bank guna PHP!"

Sekian, terima kasih.
Dah malas nak berurusan dengan orang cakap besar dan beromong kosong!

CikGadis, aku dah update blog.


PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
32 Comments


32 Orang Kentut Madu:

NAJ HEBAT said... [Reply]

tu la.. susah bekerja dgn org yang 'otak kurang bekerja'..

nxt time.. ambik aku keje skali, haha..
tunggu la aku habes blajar yep. :P

juelee said... [Reply]

ni la org cakap lebey, tapi no skill..... huhuhu... menyampah org gini..

sumenye bergantung apda usaha masing2, klu nk perjaya kene lebey sket.... betol kan????

- said... [Reply]

huhu zmn skrg..


kadang2 upah org buat tesis
buat asgmnt
hujung2 dapat sijil2, anugerah2 "kosong!"



errkkk! napa ada nm aku? uikk! maluuu
(>.<)

Sufi Asri said... [Reply]

oh... please.. apa yg perlu untuk dapatkan skill??? berlatih selalu dgn java? ada komen apa2 x untuk berjaya dalam market nie?

menarik nie.. serius aku mahu seperti kau!

Anonymous said... [Reply]

oke here~
skill and basic is more important
kan aduka?
=)

C++ said... [Reply]

Bhai Aduka...

Lu tulis "Jawapan aku satu, "Sistem bank tak pernah orang hack. Kalau tak, dah lama sistem bank guna PHP!""

Ini jawapan gua... hehehe...

10 September 2003 ... Cuba ko tanya Maybank... apa cerita... Pastu cuba ko cek biler tarikh diorang buat sistem TAC tue.... hahaha...

Kalu malu nak tanya Maybank.. boleh jumpa gua kat Restoren Dinie 4 di Bukit Kuang.. Kita minum-minum... hahahaha...

Ada rajin... call gua kat 014-6071456 ... hahaha

Adziim said... [Reply]

Kadang-kadang kalau ada masalah IT dekat tempat aku kerja, panggil orang IT nak setelkan...punyalah lama.
Itu belum lagi bab nak suruh dia datang ke department, call pagi...kadang2 tengah hari baru tunjuk muka.
Lagi teruk kalau petang baru datang.

Seorang tak dapat nak setelkan masalah, bawa ramai-ramai orang. Itu pun berjam-jam juga masa diambil.

dayah said... [Reply]

wahh. jgnlah marah. mmg sakit hati ttp penting jgn mengalah. cepat mara, cepat tua. sabar dlu suh dia uat sendri kat org ada certificate skill zero :0

intanurulfateha said... [Reply]

.tu sengal namenye hehe

Aduka said... [Reply]

naj hebat:
haha..
nk tunggu kamu abes blaja tu yg lmbt tuh..
xmo la tunggu..
berjanggut..
=P

Aduka said... [Reply]

juelee:
yup..
dah malas dah eh nk berurusan ngn org camni..

Aduka said... [Reply]

cikgadis:
penah dpt offer dari student..
tp x amik..
konon2 baik la..
chait..
=P

*saje nk bg blog kamu up!*
miahahahaha..

Aduka said... [Reply]

zoro:
usaha..

noorafzan.blogspot.com said... [Reply]

mmmg ramai yang dapat sijil atas kertas je..
tak de skill..

Aduka said... [Reply]

si kenit:
u're rite!
=)

Aduka said... [Reply]

c++:
kehkeh..
syyyhhhh..
diam2 sudah lah..
aku ckp psl tech java yg baru..
itu tech lama.. framework lama..
=P

dinie 4? mlsnyeeee nk pegi sana..
dinie 1 bandar ni ckup!

Aduka said... [Reply]

mimpi:
kalau bab tenknikal i dunno sgt..
maybe teknikal complicated sikit..
if coding2 ni, lagi pecah kepala..

*sbb tu i quit bidang IT ni..*
muahahaha..!
=P

Aduka said... [Reply]

dayah:
sape x marah..
ckp pung pang pung pang..
ini bole buat itu boleh buat..
last2 hampeh..
xde ape..

T_T

Aduka said... [Reply]

intan:
memang pun..
T_T

Aduka said... [Reply]

noor afzan:
mmg rmai camtu skrg ni..

- said... [Reply]

oh..sila la terima kasih dari sy encik latip~

eh eh! salah!
terima kasih Encik Latip!
(n__n)v

WanitaMustanir said... [Reply]

ermm, actually saya berapa lah nak faham ttg cerita nih..

Sorry lah, saya nih lambat pick-up. pasal apa sebenarnya ya?

Aduka said... [Reply]

cikgadis:
hehe..
sama2..
=)

Aduka said... [Reply]

wanita mustanir:
tiada apa2 yg penting
perselisihan faham saja..
=)

Amirah Rashid said... [Reply]

eeei. gaduh je keje. haha. tp mmg btol. skrg ni, klau xde skill, jgn hrp la org nk. ade phd ke, master ke. xde sape pndg

C++ said... [Reply]

Hahahaha...

Bhai Aduka..

Leks la... gua sajer jer citer pasai kes Maybank2u tue.... tak leh citer lebih-lebih... gua ader sign NDA (Non-Disclosure Agreement) ngan jabatan Fraud Department diorang..... hahaha

Farazila said... [Reply]

erm skang ni ramai guna teori tp yg betul2 ade skill pon kurang....

sy still memperbaiki skil saya...

dah aduka jgn marah2....smileee

Aduka said... [Reply]

adek amirah:
x gado pn..
marah je.. emo ni..
hahaha..
jarang buat entry emo2 ekceli..
skali skala xpe la kan..
=P

Aduka said... [Reply]

c++:
nti la aku cntact mu..
NDA?
kehkehkeh..
lu penah hack diorg punye sistem ke?
siol jerk..

Aduka said... [Reply]

farazila:
u ckp cmtu trus i x marah2 lg dah..
=P

admin said... [Reply]

Muahaha.. Lawak nak baca. Nak dapat sijil professional tu bukannya susah sangat tu Aduka. Kadang2 testing center pun bersetongkol dengan candidates tu. Siap bagi jawapan untuk dihafal lagi.

Pasal budak yang anggap diri dia professional tu, memang tergelak, nak bergelar engineer tapi HTML jer dier tahu? jangan2 itu pon guna software buat code tu.

Oh.. aduka ni pakar JAVA la ni? nih boleh study sikit2 dengan Aduka ni.. hehe..

Aduka said... [Reply]

steward:
saya ni xde la pakar sgt..
tp ada la sikit2 experience dlm java..
mmg btol pn ada jenis bersekongkol..
x dinafikan yg tu..
tp apa bleh buat..
nak cert cara yg mudah..
gitu je la caranya..

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger