Ads: (Please Click!)

Sunday, March 15, 2009

Wayang di Mid Valley #2


penat betul aku hari ni.. oleh kerana semalam aku seharian bersama Norway, hari ni aku penat gile.. pagi aku bangun trus pegi Mid Valley (Mid).. awalnya aku segar bugar.. menghala ke petang, aku mengantuk tahap kronik peringkat cipan.. cipan pun tak mengantuk cam aku.. planning nak 'berkampung' lagi di Mid (ntah ape menarik sangat Mid agaknya..) sampai ke waktu maghrib.. tapi aku btol2 dah tak larat sangat nak buka mata aku..

ops! aku bukannya nak bercerita pasal mengantuk, ok? ehem2.. hari ni sebenarnya aku pegi tengok wayang.. serik dah tengok cerita melayu.. so hari ini, aku choose cerita english plak.. apakah??? ya.. english movie.. iaitu.. Street Fighter: The Legend of Chun-Li! wahuuuu..! best siot cerita ni..! so tak rugi la aku tengok cerita ni.. nak plak cerita gaduh-gaduh, lawan-lawan.. memang aku suka la..

pada awalnya, aku nak tengok cerita Dragonball Evolution, tapi kebetulan seat tak berapa nak best.. seat kat belakang semua dah ditempah orang.. dammit.. takkan nak amik seat depan.. tak suka la aku.. sakit tengkuk aku nak mendongak.. kalu korang pun sure pilih seat belakang kan..? baru thrill nak tengok wayang, betul tak?

ok, aku nak review sikit pasal citer ni.. berdasarkan tajuk, ia berkisar tentang kisah salah satu watak dalam game Capcom terkenal sewaktu masa dulu, iaitu Street Fighter.. siapa tak kenal game konsol Street Fighter? bila sebut Street Fighter, semua orang yang lahir tahun 80-an tahu akan game ni.. jika sebelum ini, movie Street Fighter dilakonkan dan di-'life-action'kan oleh Jean Claude Van Damme.. cerita tersebut memang mengikuti watak game Street Fighter, berbanding movie Lagend of Chun-Li ni.. jalan ceritanya pula amat berbeza.. untuk movie Legend of Chun-Li ini, ia berlatarkan kisah awal (pra-cerita) Chun-Li, iaitu salah satu watak di dalam game Street Fighter.. nak dikatakan penglibatan awal pun, tak juga.. sebab pada ending cerita baru diceritakan jemputan Gen (watak Ken di dalam game) ke arena Street Fighter kepada Chun-Li.. movie ni lebih menceritakan bagaimana Chun-Li menjadi seorang jaguh jalanan apabila bapanya diculik Bison dengan bermotifkan memperguna bapanya untuk kepentingan Bison sendiri.. walaupun sejak kecil Chun-Li diberi kepercayaan penuh oleh bapanya untuk menjadi pemain piano terkenal..

bermula pada penculikkan bapanya, Chun-Li mula menjejak bapanya apabila mendapat skrol yang tidak diketahui dari mana datangnya dan siapa yang menghantarkan kepadanya.. setelah disiasat dan mencari, Chun-Li dibawa ke Bangkok, Thailand dan bertemu dengan Gen.. setelah bertemu dengan Gen, Gen telah mendedahkan Chun-Li kepada asal usul pertubuhan Shadaloo dan siapakah muka-muka tertinggi di dalam pertubuhan tersebut.. salah seorangnya adalah tidak lain dan tidak bukan adalah Bison..

disamping itu, cerita ini juga memperkenalkan beberapa watak baru bagi memperkuatkan jalan ceritanya, iaitu Nash dan Maya.. Nash adalah salah seorang anggota polis interpol yang sekian lama cuba menjejaki dalam usaha memberkas Bison.. tetapi 14 kali cubaan, dan 14 kali jugalah menemui jalan buntu dan gagal.. dengan bantuan Chun-Li, Nash dan Maya berjaya mengesan kedudukan Bison, di mana sewaktu itu Bison membuat cubaan menyeludup masuk White Rose, yang dianggap amat penting bagi Bison..

dalam perjalanan mencari bapanya, pelbagai rintangan dan cabaran telah dihadapi oleh Chun-Li sehinggalah Chun-Li ditangkap oleh Bison.. walaupun dapat bertemu dengan bapanya dalam jangka waktu yang amat singkat, akhirnya bapa Chun-Li dibunuh juga oleh Bison di depan matanya sendiri.. begitupun, Chun-Li dapat memperboloskan diri.. dengan tunjuk ajar Gen, Chun-Li dapat mengalahkan salah seorang 'orang kuat' Bison, iaitu Vega.. dan pengakhiran cerita Chun-Li juga dapat membunuh Bison walaupun Gen sendiri kalah ditangan Bison..

masih kasar kan cerita aku? nak tahu lebih lanjut? baca sinopsis DI SINI.. tak faham? pegi tengok sendiri.. hahaha.. aku bleh bagi 3 1/2 bintang untuk cerita ni.. best! tak rugi la kalu korang tengok..

PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
5 Comments


5 Orang Kentut Madu:

ani said... [Reply]

sy pun tgk cite ni jugak last friday...x best sgt la...biasa2 je =)

Anonymous said... [Reply]

yer ker?? hhmm... nak tgk la... aku rasabest kot... huhu...

anyway, dragonball hampeh.. xlayak dipanggil dragonball pon.. huhu

Aduka said... [Reply]

ani: cik ani x mnat mmg lew kata x best.. kekekeke.. =P

ahmadsufi: hoh? yeke? alahai.. aku tgk rmai budak2 duk queue.. smua peminat dragonball.. hahaha.. eh sufi.. nape x best aa..? mesti ada sebab.. :-?

KHAIRUL @ PINTAR said... [Reply]

dgr kate reramai yg x puas atie tgk dragon ball pasal durasinya ciput... tak pjng... lagi2 fight scene pendek... saje je nak bagi umpan suruh org ramai beli yg blu ray version yg extended fight tue....

Aduka said... [Reply]

wan: ye ke? hm.. seb baek x bli tiket movie dragonball.. huhuhu..

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger