Ads: (Please Click!)

Saturday, October 09, 2010

Facebook Plugin Yang Berguna


Salam semua.

Artikel ini adalah artikel perkongsian semata-mata. Tiada cara programming. Tiada tutorial. Cuma sekelumit informasi kepada sesiapa (blogger khasnya) yang ingin mempelajari mahupun memasang Facebook plugins ke blog mereka. Cuma yang beza, ia plugins yang biasa-biasa bagi aku. Jika mahu letak di blog, mungkin Like Button sahaja yang menarik.

Read more/less..

Pada awalnya, aku rujuk di link Facebook Developer iaitu Facebook Plugins ini. Segala yang ada di blog aku, seperti Like Button dan Activity Feed adalah merujuk di laman web tersebut. Tutorial pun begitu juga. Mungkin berlainan sedikit bagi Facebook Comment Box dan Share Button. Itu memerlukan coding dan pengetahuan yang lain, seperti JavaScript, FBML, dan sebagainya.

Ramai yang bertanya di chatbox bagaimana mahu memasang Facebook Comment Box. Ada juga yang bertanya bagaimana mahu buat layout ala-ala Facebook ini.

Yang comment box, susah mahu jawab sebenarnya. Aku ada menerima komen di tutorial Facebook comment box yang pernah aku buat dahulu. Aku minta maaf banyak-banyak. Itu tutorial lama. Jika ada kelapangan, aku akan buat artikel tutorial yang baru. InsyaAllah. Bagi layout ala-ala Facebook ini pula (aku panggil Faceblog), sebenarnya ia percuma di internet! Korang hanya perlu rajin membuat carian di Google sahaja. Hehe. Untuk transformasinya, korang perlu rajin meluangkan masa yang agak panjang.

Gambar di atas adalah koleksi plugins yang ada di laman Developer Facebook. Klik gambar untuk terus laman tersebut.

Aku sebenarnya tiada tips sangat perihal programming. yang boleh aku cakap, korang perlu research dan belajar. Banyakkan bertanya juga. Bak kata pepatah, malu bertanya sesat jalan.

Last but not least, ingin aku tekankan sekali di sini bahawa aku suka berkongsi. Aku tidak mahu berlagak yang aku pandai dan hebat. Ilmu ini tiada batasan. Kadang-kadang sehebat mana pun kita, hebat lagi yang Maha Berkuasa. Jika aku ini seorang yang hebat, blog aku bukan di PageRank 3. Blog aku bukan 'klon' sama dengan Facebook. InsyaAllah, mana yang baik untuk semua, aku kongsi di sini. Cuma apa yang terbatas adalah masa. Untuk seketika ini, aku agak sibuk. Hanya kelapangan di waktu malamnya.

Oh ya! Sebelum terlupa, ingin juga aku mengajak korang semua klik button Like untuk status Facebook aku ini. Klik link ini. Kalau anda belum add aku sebagai as friend, add aku dulu. Sebagus-bagusnya, tinggalkan mesej ketika add as friend tu. At least aku tahu korang adalah blogger.

Lagi, silakan meramaikan Facebook Fan Page blog aku ini, ya. Klik sahaja Like Aduka's Blog di sudut kanan atas blog ini. Terima kasih.


PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
1 Comments


1 Orang Kentut Madu:

miss lolly a.k.a luvfareda said... [Reply]

KAMU KAN P0WERRRRRRRRRRRR.


Heeeeee.

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger