Ads: (Please Click!)

Monday, October 25, 2010

Selepas 30 Tahun, Selamat Tinggal Walkman!



Setelah berita pemberhentian pengeluaran cakera liut (floppy disk) pada bulan Mac 2011 diuar-uarkan, syarikat elektronik terbesar Jepun iaitu Sony telah menghentikan pembuatan dan pengedaran teknologi pemain kaset Walkman, pemain muzik mudah alih pertama berkos rendah.

Read more/less..

Menurut IT Media, batch pengeluaran terakhir akan dihantar ke peruncit Jepun pada bulan April 2011. Setelah unit-unit tersebut dijual, Walkman baru tidak akan dikilangkan lagi, mahupun didapati di kedai-kedai elektronik di seluruh dunia.

Walkman generasi pertama (yang disebut Soundabout di AS, dan Stowaway di UK) telah dikeluarkan pada 1 Julai 1979 di Jepun. Walaupun kemudiannya menjadi kejayaan besar, ia hanya dijual 3000 unit pada bulan pertama. Sony berhasil menjual sekitar 200 juta iterasi dari kaset Walkman sahaja.

Ironinya, pengumuman itu disampaikan hanya satu hari sebelum menjelang ulang tahun yang kesembilan iPod iaitu pada 23 Oktober, walaupun punca penurunan penjualan kaset Walkman adalah disebabkan oleh letupan populariti pemain CD dalam tahun 90-an, bukannya iPod!

Berita AP melaporkan bahawa walaupun penjualan Walkman telah berhenti di Jepun, peranti tersebut masih akan dibuat oleh pengilang China dan akan dijual di Amerika Syarikat dan UK.

Aduka: Sempat juga memiliki Walkman Sony dan mengumpul puluhan keping kaset untuk koleksi peribadi.


PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
0 Comments


0 Orang Kentut Madu:

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger