Ads: (Please Click!)

Friday, October 22, 2010

HRP-4C : Robot Bintang Pop Pertama Di Dunia!


Kita sekarang dikejutkan dengan robot bintang pop pertama di dunia!


Read more/less..

HRP-4C, juga dikenali sebagai divabot adalah Robot Bintang Pop yang pertama di dunia. Ia mampu bernyanyi dan menari pada masa yang sama. Bahkan ia boleh memastikan tariannya selaras dengan penari latar belakang. Walaupun dengan tangan yang besar dan berkaki perak palsu, divabot berupaya bergerak dalam rentak yang cukup baik dan menakjubkan!

Ia dibangunkan oleh Institute of Advance Industrial Science and Technology di Jepun. Divabot menggunakan perisian khusus untuk menafsirkan gerakan penyanyi dari seorang pemain, beserta dengan perisian Yamaha Vocaloid untuk penyampaian suara.


Masataka Goto, yang merupakan ketua kumpulan Institut Media Interaktif berharap robot ini boleh menghiburkan sesiapa saja di dalam industri suatu hari kelak.


Selepas melihat akan video ini barulah aku sedar bahawa teknologi sekarang sememangnya bergerak laju sepertimana yang telah diuar-uarkan di media massa dan media cetak. Walaupun begitu, adalah wajar bagi kita supaya terus mengikuti perkembangan teknologi supaya kita tidak ketinggalan. Shahadan negara kita sememangnya sudah ketinggalan beberapa tahun dalam bidang teknologi perobotan berbanding negara Jepun. Negara jiran apatah lagi.

Aduka: Dulu robot ala-ala R2D2, kemudian robot anjing. Sekarang robot boleh menari dan menyanyi la plak. Lepas ni, kemungkinan robot untuk perang plak! Boleh jadi? Hmmm...


PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
0 Comments


0 Orang Kentut Madu:

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger