Ads: (Please Click!)

Friday, August 21, 2009

Berjilbab tapi celaka!


Maaf kerana tajuk entry sedikit berbunyi kasar dan mungkin 'kurang ajar'. Bukan aku sengaja provokasikannya. Ini adalah realiti. Setelah apa yang terjadi beberapa jam yang lepas, barulah aku boleh mempersetujui dengan apa yang rakan-rakan aku katakan sebelum ini bahawa, 'berpakaian sopan tak semestinya baik' atau 'bertudung labuh tak semestinya alim'!

Beberapa jam yang tadi, aku ke salah satu tempat yang boleh dikatakan terkenal di Kemaman. Niat aku satu; mencari bundle yang baru dibuka beberapa hari yang lepas. Sedang aku naik tangga bergerak untuk ke tingkat atas, aku melalui lorong yang agak sunyi. Hari Jumaat adalah hari minggu di pantai timur. Maka, banyak kedai yang belum dibuka selepas solat Jumaat, dan ada juga yang tutup pada hari Jumaat. Aku berjalan sepanjang lorong sunyi tersebut. Bila tiba di koridor atas, anak mata aku terlihat sesuatu yang agak pelik di sudut hujung di koridor tersebut. Sudut tersebut amatlah tersembunyi dari pandangan dari bawah. Kaki aku berhenti melangkah.

Klik sini untuk meneruskan bacaan..

"Apa benda tu?" bisik hatiku. Aku lihat seperti kain lebut berwarna coklat cerah bergerak-gerak. Kalau lihat secara teliti, seakan-akan kain tudung. Aku kehairanan, dan aku teragak-agak untuk pergi secara dekat.

Namun, aku cuba berjalan menghampiri apabila hati aku merasa kurang senang dan timbul syak. Bila tinggal hanya beberapa meter, aku terkejut. Aku lihat ada sepasang lelaki dan perempuan! Perempuan tersebut menyedari akan kehadiran aku. Dia seolah-olah menggelabah. Bila tinggal jarak setapak, aku terus saja menjerkah.

"Apa buat di sini?!" jerkah aku.

"Er.. sembang-sembang je, bang," jawab budak lelaki itu. Aku kira-kira budak lelaki tersebut mungkin sebaya adik aku. Budak sekolah. Teramat muda. Yang perempuan itu pula, berjilbab dan berpakaian 'cukup sifat', menutup segala aurat. Air wajah juga muda.

"Sembang?! Sembang apa di tempat sunyi macam ni?!" jerkah aku lagi. Aku makin meninggi suara. Jantung aku berdegup kencang kerana menahan amarah. "Baik kau blah sekarang sebelum aku pukul kau!" sambung aku, cuba menghalau budak tersebut.

Tanpa bercakap banyak dan tanpa melawan, budak tersebut terus beredar. Perempuan berjilbab tadi terus berdiri di hadapan aku dengan memalingkan muka ke arah lain. Tangannya memegang telefon bimbit. Dia tergamam.

"Hoi! Kau tahu tak perbuatan kau ni haram di sisi Islam? Kau tahu agama tak?!" Perempuan itu diam. "Kau ni orang Islam ke kafir?!" tanya aku lagi tanpa merendah sedikit pun suara. Perempuan tadi masih diam seribu bahasa.

"Celakalah kau!", jerkah aku. "Mampus kau kalau mak bapak kau tahu apa yang kau buat ni. Berani kau buat maksiat! Esok dah nak puasa, kau tahu tak?!"

Perempuan tadi berpaling. Kemudian, dia memandang ke arah lain kembali. Aku jadi semakin marah. Sebelum ada apa-apa yang terjadi, aku terus beredar. Aku sempat lagi berkata, "Pakai saja jilbab! Tutup aurat! Tapi bodoh buat maksiat! Celaka!"

Tapi, aku tak kata semua yang berjilbab itu jahat, ok?


PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
50 Comments


50 Orang Kentut Madu:

hasni said... [Reply]

marahnya aduka kita

ceksumolek's said... [Reply]

xdinafikan..
mmg ade yg mcm tuh..
masa sumi belajar dulu slalu la jumpa \ org2 yg mcm nih..

kadang2 org yg xbertudung n berpkaian xcukup syarat tu lagi baik dari org yg cukup syarat..

Unknown said... [Reply]

hrmmmm...sedih kalau mak ayah tahu..

dont judge da book by it's cover..

selamat berposer aduka..

jgn marah2 =]

IxoR@ said... [Reply]

kalau ixora pun tak leh tahan sabar...geram...marah! bodo....

buat malu org pompuan la ko....

Hafiz Hamid said... [Reply]

sabor boh, pahni sepak je laju2 atas perut budok tu, bdk2 leni dok makang samang dh wase, koya dewase belake..sokong mu dlm memperjuangkan islam, bagus..=)

Mohd ishak said... [Reply]

Betul tu,kerana nila setitik rosak susu sebelanga,eh kemamam kan dekat kelantan 0r terengganu ? aku ni tak tahu sangat pasal aku orang sarawak...kalau kat kelantan,mengapa nik aziz tak ambik peduli hal ini ? betul tak...

joegrimjow said... [Reply]

ishhh
dunia ni
budak2 tak tahannya

Eyda Sheyda said... [Reply]

wow.. normal things2.. selalu tgk pun benda2 mcm 2 d bdr kami.. uhhuhuhu..

tp bukan semua mcm 2 gak.. yg pakai tudung ka.. tak pakai tudung ka.. kalau da gatal mmg x ble cakap la suda 2.. uhuhuh

iKa said... [Reply]

urmm...
no komen!!

Aduka said... [Reply]

hasni:
hehehe.. x marah..
nasehatttt..

=P

Aduka said... [Reply]

sumi:
bukan nk kata tp mmg gitu..
x smuanya baek klu stakat ttup sna sni..
hmmmm.. tanggapan sy pd org cani mula brubah..

*sigh*

Aduka said... [Reply]

hanim:
wah.. long time no see..!

oke!

=)

Aduka said... [Reply]

ixora:
ha'a.. mmg sy ada sempat sound camtu.. lupa nak tulis.. hehehe.. dh byk sgt mrah2 so dah terlupa..

=P

Aduka said... [Reply]

hafiz hamid:
kite ikut step la boh.. mula2 tegur.. kalu dok degih, bahang lalu ah.. pduli dok..! ke guane?

=P

Aduka said... [Reply]

mohd ishak:
kemaman dekat2 sgt ngan kuantan.. klu kelantan amik masa 6 jam bru smpai..

sy penah pegi n stay in kelantan.. sana mmg bagus.. wanita muslim yg x bertudung akan ditangkap dan dinasihati.. nama akan dicatit.. jika ditangkap utk kali ke-2, akan didenda RM.. kali ketiga, rotan on d spot kalu x silap.. anyway, kelantan bagus..

tp.. bgus camne pun mende ni xleh nak bendung.. kalu masing2 x igt agama, lupa daratan.. jgn kata nik aziz la.. mahathir pn xleh nak bendung.. btol x?

aku x pro mana2 pihak.. apa yg baik aku sokong.. i see, i compare, then i jugde.. but not even listening to one person or one way only, ok?

apa2pun, terima kasih kerana komen..

=)

Aduka said... [Reply]

joe:
nak je aku kawinkan diorg!

hahahaha..

=P

Aduka said... [Reply]

eyda:
perkara 'bese', kalau di'bese'2kan akan menjadi 'wabak'.. bila dah jadi 'wabak', macam2 'penyakit' berlaku.. bila macam2 'penyakit' berlaku, xkan ada sapa2pun boleh bendung..

=P

Aduka said... [Reply]

ika:
thanks for comment..

=)

Cikgu Ije said... [Reply]

salah port la tu. haha. adeh la.

Aduka said... [Reply]

ije:
yupp.. mungkin..

Ivy Metaga said... [Reply]

hurmmm...bagus kawen awal2, aaaa..baru tau macam mana rasa hidup berumah tangga

haihhh..bila sy nak kawen nih lalallaala

selamat berpuasa aduka...=)

senyumm selalu...

Aduka said... [Reply]

ivy:
btol tu cik ivy.. baru dia rasa camne besarnya tggungjwb bile dh bergelar suami istri.. gatal sangat.. baik kawen je..

jgn risau cik ivy.. nnti ada la tu jodoh utk cik ivy..

terima kasih krn ucapan utk berpuasa even cik ivy bukan agama islam.. sy hargai sangat2..

ya, sy akn ttp senyum selalu.. salam ceria..

=)

Khaleeqa Idrus said... [Reply]

Terlalu byk perkara mcm ni berlaku. Pakai tudung litup tp perangai mcm anak syaitan. Kdg kdg malu juga dgn golongan sebgini. Yg pasti, bukan salah mak bapak. Slh individu sndiri sbb tak guna akal yg diberi.

Kawal dirilah drpd mencarut ye, bulan puasa da buka tirai da ni ha ;)

Papepun, salam ramadhan, blogger!

Aduka said... [Reply]

khaleeqa:
mak bapak dh betul bg pendidikan agama. tp mungkin x ada pengawasan yg ketat utk anaknya. begini mungkin akan terjadi..

ehem.. aku rasa lebih layak dan sememangnya ayat mencarut itu dituju kepada budak bodoh 2 ekor itu..

niesah la! niesah!! said... [Reply]

aiyoo..rase mcm nak kirim pelempang je...
isshhh!! marah nih..marah!
;(

Aduka said... [Reply]

niesah:
uiks.. nisah.. ilex2..
bulan pose x bek marah2 tau..
heee..

=P

elle said... [Reply]

oh hoo... mrhnye incik aduka nih... tp mmg mrh bertempat la... bgs pn jerkah bebudak tu... ih ih ih... ape nk jd...

Aduka said... [Reply]

elle:
sebagai org islam, kita WAJIB tegur kan? sy dh lakukan apa yang wajib ke atas sy..

=)

nmEsfie said... [Reply]

inche aduka... tQ sbb sedara menegur doram tu...seb baik sedara tgo... rerasa la, doram mst ingt ada sorg inche telah menjerkah doram pada hari itu...

Aduka said... [Reply]

mazeed:
emm.. dh jd tggungjwb sbg org islam utk menegur.. er.. ayat selanjutnya tu aku x brapa fhm apa yg kau tulis.. its means... no komen!

=P

Anonymous said... [Reply]

salam ramahan..&salam pknalan..
mmm..bagus tindakan anda..syabas!!
bdk2 zaman skrng ni...memang rosak akhlak mereka..
x ingt dosa..neraka gakny..nauzubillah..masyaallah..isk2!!!minta mntak djauknlah ank2 kita...

Aduka said... [Reply]

reen:
salam ramadhan dan salam perkenalan..

terima kasih..sudah menjadi tggungjwb seorg muslim..

pantau anak2, insyaAllah..

=)

Adry said... [Reply]

salam ziarah... hermmm memang patut pun ko marah...

slamat berpuasa... salam ramadan

nadz ruslan said... [Reply]

tahniahlah aduka.

aku cukup raspek sama kamu.

kalau ada 100 orang macam kamu pun ummah kita dah takut nak melakukan mungkar.

ummah kita sakit tenat, bilalah Islam nak teraju dunia?

Mrs Nurul said... [Reply]

aku respek nilai murni ko , menegur budak2 tu. aku pon tak berani nak tego sebab aku pempuan, kang tak pasal2 budak2 sekolah rogol aku*siyes aku salu pk centu* sebab tu aku tgk jer dari jauh. kat mane2 pon ade kan..

tapi satu la aku nak tego..tak elok bahasa ko gunekan tu..yela..kawan2 kite bloggers kan ramai yang berpurdah, alim..memang ko tak tujukan pada dorang, cuma bahasa tu lain kali ko kias kan sikit ok =)

nice entry seri paduka baginda.=)

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said... [Reply]

bebudak camni~

memang harus dibasuh~

Aduka said... [Reply]

adry:
wsalam.. slmt berpuasa utk kamu juga.. terima kasih sbb singgah n komen..

=)

Aduka said... [Reply]

lila:
hehe.. mekasih.. sy x fikir ape2 pn time tu.. mrh trus je tegur.. lantak la die nk pukul ke nk ape.. lawan je la kan..

*seb baek ade tomoi..lalalala~~*

=P

Aduka said... [Reply]

lampu neon:
mekaceh sbb pujian itu.. em.. ko ni pelik2 je.. xdenye diorg nk rogol.. ko bwk pakwe ko kompem diorg takot.. lalala..~~

=P

Aduka said... [Reply]

zara:
basuh pakai sabun FAB ke? hakhakhak..

=P

Unknown said... [Reply]

okey, seriously sy suka entry ni. dunia dah akhir zaman, macam2 perkara dah berlaku. kadang2 tu sy malu bila perempuan bertudung tapi perangai mengalahkan yang tak bertudung. dulu sy pun tak bertudung, skrg dah bertudung sbb sy dah sedar halal haram dan nak orang pandang lebih mulia tapi bila ada perempuan yang bertudung buat perkara buruk dan jijik, macam mana orang nak pandang mulia lagi?? sedih!

GadisKasutConverse said... [Reply]

seriously,mmg berani!!
mekasih sbb menjadi manusia yg prihatin...

Aduka said... [Reply]

hazira:
alhamdulillah.. sejuk ati sy mendengarkan perubahan anda.. tahniah!

hemat komentar anda, sy yakin, allah itu maha adil dan maha pengasih.. insyaAllah sbelum turunnya segala dan bala musibah, lanjutnya eloklah menginsafi kesilapan kita sendiri yg lampau2.. barulah menilik kesilapan yg mengelilingi kita.. pada hemat anda juga ternyata perubahan seseorg manusia itu bukan lagi dipandang jelik dan hairan.. boleh sy katakan, tindakan anda adalah benar dan moganya diredhai allah swt..

terima kasih kerna komentar yg begitu baik..

=)

Aduka said... [Reply]

penulis:
sy sudah lama tidak lihat komentar dari anda.. kesempitan waktu agaknya..

ini adalah tggungjwb seorg muslim yg lemah menempelak, menegur perkara yg mungkar robek di depan mata..

=)

Budak Malu818 said... [Reply]

salam aduka..jgn maroh2..hehehe..bakpe anda dok g bowok je jumper mok ayoh dier? biar dier tahu malu siket..kecik2,pyoh base doh..beso kekgi,dok tahu la wat mender..

Aduka said... [Reply]

budak malu:
bwk jupe mok ayoh die molek ngat.. tp mari mikir gok time tu.. sian ke mok ayoh die.. malu saje.. biarlah stakat tego je dlu.. klu jupe lg dpn mata aku, aku x ckp byk.. bwk ke pjbt agama tros!

Sabhi said... [Reply]

salam budak2 sekarang sakit jiwa gile belake..malu aku eh org mamang!!!!

Aduka said... [Reply]

sabhi:
wsalam.. jgn smpai ko plak yg saket jiwa k.. ilex..

ada van de kamp said... [Reply]

kalau dia tak bertudung & tak tutup aurat, kamu tegur macam tu jgk ke?

Aduka said... [Reply]

adawiah:
cuba fikir scara logik.. pkaian terlitup katup satu badan tp buat maksiat.. yg seksi2 tak heran ekspresi pertama pn dh tau jenis cmtu mmg x makan teguran atau makian..

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger