Ads: (Please Click!)

Thursday, September 02, 2010

Blogger Stats


Salam sejahtera.

Hari ini baru aku perasan. Ada kelainan pada Blogger Dashboard. Padahal malam semalam aku online dan masuk ke Blogger Dashboard tiada pun menda alah ni. Tidak perasan, dan memang aku yakin butang baru ini tiada pun! Sungguh! Hari ini agak tertarik dengan fungsi baru di Dashboard, maka aku buat satu artikel review untuk fungsi baru ini. Ia dinamakan Blogger Stats.

Klik spoiler ini untuk meneruskan bacaan..

Jika anda perasan, fungsi Blogger Stats ini berada pada hujung Dashboard anda. Lihat pada gambar di atas.

Di luar sana, maksud aku, di internet banyak laman sesawang yang menyediakan stats trafik percuma, sebagai contoh e-referrer. Dan aku juga pernah meletakkan widget ini di blog.

Namun widget ini tidaklah sesempurna mana. Hanya mampu merekod unik ID dalam satu-satu masa tertentu.

Sebenarnya sudah lama aku mencari satu stats yang sempurna, mudah digunapakai, dan mesra pengguna (user friendly). Bila Blogger memperkenalkan fungsi Blogger Stats ini, aku jadi tertarik. Antaramukanya pun mudah. Aku cuba menggunakan Blogger Stats ini dalam masa 1 jam. Aku explore apa fungsi dan kelebihan yang ada pada Blogger Stats ini. Yang pertama aku perasan, ia laju. Klik satu-satu butang, ia akan memaparkan keputusan (results) dalam sekelip mata sahaja! Untuk pengguna broadband, aku tidak pasti. Mungkin kelajuannya lebih lambat daripada biasa.

Okey. Aku ada 'print screen' beberapa paparan berkenaan Blogger Stats ini. Jom kita lihat.

Ini adalah muka hadapan atau lebih tepat menu keseluruhan/ringkasan pada Blogger Stats ini. Pada 'Overview' ia memaparkan ringkasan trafik, unik id, addressing, jumlah page yang di-view, dan sebagainya. Ia disertakan sekali dengan gambarajah graf dan peta pelawat yang melawat blog anda. Cantik dan menarik. Melihat gambar di atas, ringkasan boleh dibuat mengikut pembahagian yang telah dibuat. Mingguan (week), harian (day), Keseluruhan masa (all time), serta yang terkini (now). Uniknya, stats dari Blogger ini adalah salah satu stats yang pertama kali aku lihat mempunyai overview 'masa terkini' (now). Berbanding dengan stats dari laman sesawang lain, ia mungkin jarang kita lihat. Kalau ada pun mungkin tidak banyak dan mungkin dari servis laman berbayar.

Okey. Untuk memudahkan review ini, aku menggunakan butang overview 'masa sekarang' (now). Kemudian aku klik pada 'Posts'. Lihat gambar di atas, ia menunjukkan keputusan jumlah satu-satu artikel yang telah di review dalam sela masa 2 jam sebelumnya dari masa aku online. Aku online pada pukul 5.15 pm. Jadi melihat pada gambar, keputusan yang sepatutnya adalah dari pukul 3.15 pm hingga 5.15 pm. Lebih kurang saja, bukan? Blogger Stats akan memaparkan apa dan berapakah jumlah pelawat unik dalam masa 2 jam tersebut. Jika mahu melihat keputusan pada masa hari ini, anda hanya perlu klik pada butang 'Day'.

Fungsi-fungsi butang ini adalah sama. Samada pada Posts, Traffic Sources, dan Audience.

Ini pula Traffic Sources. Di sini ia memaparkan unik ID, address dan keyword yang dicari oleh pelawat blog anda. Susah sebenarnya mahu terangkan bab ini. Jika anda biasa bermain dengan trafik, mungkin anda faham apakah maksud graf di atas. Graf ini juga amat sesuai kepada blogger yang mahu buat contest top referrer. Hehe.

Bahagian ini paling menarik. Jika di Nuffnang ia memaparkan dari mana dan negara mana yang melawat dan membaca artikel blog anda. Di Blogger Stats pula, fungsinya di tambah. Siap boleh view statistik pengguna browser beb! Teruja! Mungkin ini adalah kali pertama aku melihat stats sedemikian rupa, maka aku teruja.

Cukuplah review aku serba sedikit dan serba ringkas pada kali ini. Hendak terang secara detail pun susah sebenarnya. Jika mahu lebih pemahaman, lakukan research di internet dan bertanya kepada blogger yang biasa bermain dengan trafik, SEO dan yang berkaitan dengan referrer.

Aku berterima kasih kepada Blogger kerana telah menyediakan perkhidmatan sebegini rupa. Pada awal bulan lepas, aku cuba mencari stats yang lebih efisyen. Tidak sangka pada bulan ini, Blogger menyediakan terus perkhidmatan stats ini. Macam tahu-tahu pula keinginan aku. Maka tidak perlulah aku menggunakan perkhidmatan dari laman sesawang lain. Blogger Stats best!

Terima kasih, Blogger!

PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
8 Comments


8 Orang Kentut Madu:

alien said... [Reply]

baru perasan gak
hehehe

IntanBerlian said... [Reply]

huhu sebelum ni selalu buka kat draft.blogspot je.. heee cool gile lah bro blog ni dh jadi fb.haha.. mula2 tadi cam err aku salah tekan ke..

☺[ai][sUmi]☺Chan said... [Reply]

kalo duka xgitau.. sumi pun xperasan..

Munafik Besar said... [Reply]

thanks, bro...

lieya orange M.I. said... [Reply]

aar lah...baru nampak sat td nih...bagus la blogger ni kan..makin lama makin bagus...=)

syahira ariff said... [Reply]

oh itu rupanya fungsi blogger stats
mula mula tu tak menarik untuk diklik,ingatkan mcm butang adsense jer
thanx for the information aduka!
tak perlu rujuk nuffnang lagi

hans said... [Reply]

fungsi dia macam nuffnang
lebih kurang ja

P/S : Nak Buat Kejutan Tapi Tiba - Tiba....Hahaha!

hans said... [Reply]

meh komen kejap pasal iklan raya tv3 yang baru nih

P/S : Iklan Raya Aidilfitri TV3 Tahun Nih Macam Ada Tak Kena! Ini Bukan Hari Natal....

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger