Ads: (Please Click!)

Wednesday, September 29, 2010

Nuffnang Click Fraud: Amaran Dari Robb Chew



Salam.

Semua orang mesti pernah kena. Terutama kepada sesiapa saja yang memasang Chatbox di blog mereka. Ayat-ayat seperti;

"Klik nuff kamu.. jangan lupa klik nuff saya juga ya..!"

"Jalan-jalan di sini mencari nuff!"

"Click nuff!"

Read more/less..

.. dan macam-macam lagi. Tapi hanya satu tujuan, iaitu 'amalan klik mengklik iklan Nuffnang sendiri atau dengan kata lain yang lebih tepat lagi, mengharap ehsan orang lain untuk klik iklan yang diletak di blog sendiri.

Korang tahu atau tidak yang perbuatan sedemikian rupa adalah salah di sisi undang-undang Nuffnang?

Bila ditegur, korang pasti akan cakap;

"Duit punya fasal.. tak apa.. bukannya diorang (pihak Nuffnang) tau pun!"

"Usaha tangga kejayaan.. (kejayaan mahu kaut untung agaknya!)"

Pada tahun 2008, aku pernah mendengar cerita ada sesetengah pihak ini menggunakan cara ekspres. Bagaimanakah agaknya? Okey, begini caranya. Streamyx Home Package didatangkan dengan dynamic IP, iaitu IP internet yang sentiasa akan berubah-ubah setiap kali modem dimatikan dan dihidupkan semula. Jadi, mereka guna kelebihan ini untuk klik iklan Nuffnang kemudian tutup dan on kembali modem. Sesudah beberapa saat menunggu modem hidup dan kembali on the line, mereka akan klik kembali iklan-iklan Nuffnang secara serentak! Kenapa mereka buat demikian? Sebabnya mudah. Mereka dapat 'menyamar' sebagai orang yang lain menggunakan IP yang berbeza-beza dalam jangka masa yang singkat saja!

Dan tahukah anda, perbuatan seperti yang di terangkan di atas salah satu perbuatan yang juga menyalahi undang-undang Nuffnang?

Di bawah, aku dapat satu emel daripada pihak Nuffnang. Aku terima emel ini seawal pagi tadi. Ini adalah notis amaran.

Salam sejahtera Nuffnanger,

Seperti yang anda mungkin sedia maklum, terdapat 2 jenis kempen iklan yang diberikan oleh Nuffnang iaitu Metered (mCPM) Campaign yang dibayar berdasarkan jumlah pengunjung yang melihat iklan dan Cost-Per-Click (CPC) Campaign yang dibayar berdasarkan jumlah klik terkumpul dari iklan yang disiarkan.

Kami menyedari bahawa terdapat sebilangan ahli yang terlibat dengan aktiviti click fraud, iaitu perbuatan klik pada iklan CPC dengan sengaja demi menjana pendapatan pemilik unit iklan tersebut.

Aktiviti click fraud melanggari terma & syarat kami di bawah seksyen 6.

Suatu unit iklan itu sepatutnya diklik oleh pengunjung yang berminat untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai kempen iklan yang dipapar, dan bukan semata-mata bertujuan untuk menjanakan pendapatan. Sekiranya situasi ini bertambah buruk, kadar penyiaran kempen iklan akan turut berkurangan oleh kerana pihak kami hanya dapat menjual ruangan iklan di dalam blog yang tidak mempunyai rekod aktiviti click fraud.

Sistem kami mampu untuk menjejak serta merekodkan aktiviti click fraud dan sekiranya perlu, rekod-rekod yang terkumpul boleh digunakan sebagai bahan bukti bagi tujuan kehakiman. Sebelum ini, pihak Nuffnang telah pun menggantung dan menyenarai hitam pelbagai individu dan kumpulan yang terlibat dalam aktiviti click fraud. Namun, disebabkan bilangan ahli di dalam komuniti yang melakukan click fraud semakin bertambah ke suatu tahap yang membimbangkan, kami dipaksa untuk lebih berwaspada dan tegas dalam mengambil tindakan. Ini bagi memastikan ahli komuniti yang lain tidak berasa tertindas dalam jangka masa panjang.

Di antara perbuatan click fraud yang umum ialah:
- klik pada unit iklan milik blogger lain dan meninggalkan komen di blognya bagi meminta blogger tersebut untuk klik pada unit iklan milik sendiri.
- mendaftar sejumlah besar blog dan klik pada iklan dalam setiap satu.
- menukar alamat IP komputer dan klik pada unit iklan secara berulang-ulang .

Tindakan akan diambil sekiranya perbuatan di atas dapat dikesan oleh pihak kami.

Sekiranya anda mengetahui mana-mana rakan anda atau pihak lain yang terlibat dengan aktiviti ini, kami amat menghargai usaha anda menasihati mereka untuk tidak berbuat demikian. Mana-mana ahli yang dikesan melakukan aktiviti click fraud akan diambil tindakan tegas oleh pihak kami, sama ada melalui penggantungan atau penutupan akaun miliknya.

Terima kasih atas perhatian anda.

Katakan TIDAK kepada Click Fraud!

Sekian,
Robb Chew
Jabatan Perhubungan Blogger
Nuffnang Sdn Bhd


Beringatlah. Jika anda pernah berbuat perkara yang telah dinyatakan di atas, sila hentikan aktiviti anda. Mahu duit lebih? Berniaga part time!


PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
3 Comments


3 Orang Kentut Madu:

Ciklinn said... [Reply]

klik akak.... hahhahahha.....

ramadhan abdullah said... [Reply]

haaa. ada dah yg suruh klik. pihak nuff tangkap dia

Khalilah said... [Reply]

hehehe... setelah dua tahun kemudian, 'newbaby' datang membery komen... Thanks for the info 'oldbaby'...:) Suka info pasal awak...hehe JUJUR AYAT

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger