Ads: (Please Click!)

Tuesday, March 09, 2010

Tidurku Pelik Sekarang



Aku baru sudah makan tengah hari. Angin yang sepoi-sepoi bahasa dan duduk di bawah pohonan rhu yang redup membuatkan mataku berat untuk membuka luas. Tambah pula badan yang penat bekerja sedari pagi dan perut yang kenyang, masyaAllah, nikmatnya tidur di tengah hari.

Tanpa membuang masa, aku jarakkan sedikit daripada kawan-kawan sekerja aku. Aku mencari hamparan tanah bumi yang agak redup melindungi cahaya matahari yang bersinar. Aku melabuhkan punggung aku ke tanah. Tanah yang diselaputi dedaun pokok rhu membataskan kotoran dan debu tanah melekat di seluarku. Aku letak topi keselamatan yang berwarna kuning di atas tanah dan aku lapik pula dengan baju kotor. Aku terus meletakkan kepala di atas topi keselematan tersebut dan terus berbaring.

Aku menarik nafas dalam-dalam dan terus menutup rapat mataku.

Klik sini untuk meneruskan bacaan..

Berselang beberapa minit, aku terjaga dari tidur setelah bahuku ditepuk oleh seseorang. Aku terus terjaga akibat terkejut.

"Oi, gaya apa kau tidur ni, Latip?" soal rakanku. Aku yang masih mamai, terpinga-pinga.

"Hah? Kenapa?" soalku. Aku bingkas bangkit dan menggosok-gosok mataku.

"Kau ni tidur mengerang macam orang sakit! Uuuuu hmmmm ggrrrrr! Kenapa?" soal rakanku lagi sambil mengajuk-ajuk cara aku tidur tadi.

"Errr.. entah! Terlalu penat kot," balasku sambil tersengih seperti kerang busuk. Aku menggosok-gosok kepala yang tidak gatal. Terasa sedikit segan waktu itu. Mereka pula ketawa beramai-ramai.

* * * * * * * * * *

Semalam aku kerja sampai pukul 10 malam. Kerja berat tanpa henti amatlah memenatkan. Aku tiba di rumah pulang dari kerja kira-kira dalam pukul 10.30 malam. Kemudian kira-kira pukul 11 malam, aku terus masuk ke bilik dan tidur.

Tidurku semalam amat terganggu dengan batuk-batukku yang belum lagi pulih sepenuhnya. Ia datang dari demam pada minggu lepas. Agak lama berbaring di atas katil, golek ke kiri, golek ke kanan. Walau bagaimanapun, badan yang penat dan letih mengatasi segalanya. Aku tertelap juga.

Tiba-tiba aku terjaga dari tidur apabila perutku ditepuk seseorang. Terkejut besar aku. Terus terjaga dari tidur.

"Hah! Kau ni kenapa ha? Terkejut aku!" gertakku kepada adikku.

"Kau ni tidur ke ape?" soal adikku.

"Kenapa?"

"Tidur ntah apa-apa. Bunyi 'Ummm grrrrrrr hmmmmm argggggghhh'. Mengganggu orang tidur betul la! Mimpi ngeri ke?"

Aku terdiam. Aku pelik. Betulkah aku tidur sedemikian rupa?

"Betul ke?" soalku untuk kepastian. Adikku mengangguk dalam gelap. Cahaya lampu jalan yang samar-samar masuk ke dalam bilik membantu aku untuk melihat adikku.

"Berdengkur ke apa?" soalku lagi.

"Tak la. Macam mengerang orang sakit. Sakit ke?" soal adikku.

"Badan penat sangat kot," alasanku. "Dahla. Tidur!" kataku lagi dan terus menarik selimut. Selepas itu, aku tidak sedar lagi kerana terus tertidur.

* * * * * * * * * *

Hari ini, malam ini aku tidak tahu macam mana hendak mengatasi masalah itu. Mengerang sewaktu tidur. Bila aku tanya kepada ibuku, dia menjawab aku terlalu penat bekerja. Ayahku juga memberi jawapan yang sama.

Sewaktu awal dalam tidur, aku sedar yang aku mengerang. Pertama kali semasa aku demam pada minggu lepas. Munasabahlah jika demam akan mengerang sewaktu tidur. Ini bukannya demam. Tubuh badan sihat walafiat.

Mungkin benar dan betulnya juga aku penat. Tenaga guna sepenuhnya sewaktu bekerja. Biasalah.

Walau bagaimanapun, aku berasa runsing. Tidak pernah terjadi dalam tidur aku selama aku hidup. Masakan tidak, dengan tidurku ini boleh mengganggu orang lain. Bila orang tegur, malu dibuatnya. Sama juga malunya jika orang menegur kita apabila kita tidur berdengkur.

Kalian semua, macam mana mahu hindar perkara ini? Ada doktorkah yang sedang membaca artikel aku ini? Sila jawab. Hehe.
Kalau tidur 'mengerang' seperti 'waktu itu' mesti menarik perhatian orang, bukan? Haha.


PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
12 Comments


12 Orang Kentut Madu:

Armyrule said... [Reply]

parah gak kes kamu ni bro...nak tulun pun xtau gak nih...huhuhu...klu kes berdengkur tidur mengiring boleh membantu kot..tp kes arghhh...urrghh...uhuk2 ni ngak tau la plak camno..

lilacfla said... [Reply]

dulu tym aku selalu demam2 tu, ada sehari aku ngigau2 tyme tidor. kawan kejutkan. siap tido bukak lampu takut aku jadi apa2. so kesimpulannya, bacalah apa yang patut before tdo. hehehe

Monkey D Luffy said... [Reply]

aku pulak tidur ketap gigi kalau sejuk

kuat giler bunyi...

tu luar kawalan.. nak buat camana kan?

Amirah Rashid said... [Reply]

org kate kalau berdengkur, tu tndenye syg isteri/suami
tp kes ni mmg pelik sikit
hee

C++ said... [Reply]

Bhai...

Mimpi main kot.... hahaha

intanurulfateha (◡‿◡✿) said... [Reply]

.kite kuat tido
.sekian!

joegrimjow said... [Reply]

mengerang engan dengkur
sama la kan>?
hehe

Fathiha Zainal said... [Reply]

Sy bukan doktor. Tp nasihat sy, pergi la jumpa doktor. Heee.. :D

PenuliS said... [Reply]

ayah sy kdg2 tidonye seolah-olah mimpi ngeri yg dia x sedar.bunyinya...mak aihh..meremang bulu roma..

hans said... [Reply]

aku skrg senang sangat tidur

pijah@hakuna said... [Reply]

selom tido tu bacala siket ape2..

Farazila said... [Reply]

yup...badan letih...
kamu perlu rehat...
lagipon badan kamu masih belum sesuai dgn kerja kamu....

jangan biarkan terlalu lama yea...

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger