Ads: (Please Click!)

Wednesday, March 03, 2010

Mana Mahu Cari Daging Landak?


Beberapa minggu yang lepas, kawan aku yang bekerja di Lapangan Terbang Sultan Mizan, Kuala Terengganu menceritakan pengalaman beliau berburu di sebuah kawasan kebun pedalaman milik keluarganya di Pulau Kerengga, Beris, Terengganu. Cerita beliau amat menarik minat aku. Petang hari minggu itu, beliau ke Kemaman untuk berjumpa denganku. Alang-alang berjumpa, beliau terus menceritakan keseronokan berburu.

Hari itu, beliau merancang untuk memburu landak. Katanya, daging landak adalah daging terbaik dan antara daging tersedap di kalangan binatang eksotik. Benarkah? Setelah berkali-kali dan bersungguh-sungguh beliau menyatakan bahawa daging landak itu adalah yang terbaik dan tersedap, barulah aku yakin. Aku juga dahulu pernah merasa daging kijang, rusa, dan kancil. Kebanyakkannya masak merah. Pedas dan manis. Bila mengingatkan kembali, rasanya... ummmpphh!!! Menjilat jari! Tapi, bagaimana pula rasanya daging landak?

"Daging landak boleh makan ke?" soalku sewaktu ketika dahulu. Aku tidak langsung mengetahui daging landak dikategorikan sebagai salah satu makanan eksotik. Setelah aku menonton satu rancangan di TV3, barulah aku ketahui daging landak boleh dimakan. Di dalam rancangan itu juga ditunjukkan komen-komen peminat daging landak. Sedap, kata mereka.

Klik sini untuk meneruskan bacaan..

Baru sekejap tadi, aku berborak di ruang sembang Facebook dengan kawan aku ini. Dia merancang untuk pergi berburu lagi di bulan April atau Mei. Sebenarnya aku tidak tahu jika ada masa-masa tertentu untuk berburu landak. Namun, jika sudah ada yang mempelawa untuk pergi berburu, apa salahnya jika aku turut serta, bukan? Satu pengalaman yang cukup mengujakan bagi aku. Katanya lagi, beliau sudah lama tidak ke air terjun dan kolam air panas. Jadi, mungkin kami merancang untuk pergi berburu, mandi air terjun dan air panas, dan berkhemah! Kebetulan pula kolam air panas La (La Hot Spring) dan Air Terjun Lata Tembakah terletak di Besut, Terengganu. Alang-alang ke Beris untuk berburu, terus sajalah ke Besut untuk mandi air terjun dan kolam air panas! Wah, tentu seronok!

Di akhir perbualan aku dengan kawan aku di ruang sembang Facebook, beliau menyatakan kesukaran untuk berburu landak. Ini adalah kerana landak adalah seekor haiwan lindungan. Untuk memburunya memerlukan permit dan lesen berburu. Kosnya melebihi RM200. Amat mendukacitakan juga.

Di dalam rancangan siaran TV3 pernah menyatakan satu tempat di Pahang menjual secara sah daging landak. Namun harganya.. masyaAllah! Boleh tahan mahal. Anda tahukah di mana lokasinya?

Landak oh landak.

Aku sudah kempunan dagingmu, okey!

landak 

Ini landak.

daging landak 

Ini landak yang dalam proses menyembelih untuk mengambil dagingnya.

daging landak masak pedas 

Ini daging landak yang sudah dimasak. Masak pedas gituuuu..! Nampak macam ayam, bukan? Oh, tidak. Ini daging landak masak merah, okey. Jangan salah faham. Nampak begitu sedap. Sebab itulah aku ingin mencari dan merasa!

PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
14 Comments


14 Orang Kentut Madu:

hasni said... [Reply]

nnt
dah dpt daging tu
kim sket kat hasni ek;-p

kakngah said... [Reply]

thn lps, spvsr aku bwk blk landak. dpt ms diorg buat site clearing. kitorg faraid 1 ofs. aku xreti msk. reti mkn jek hihihi!! hntr blk kmpung bg umi msk...

zai kulim said... [Reply]

zai baru jer mkn daging landak minggu lepas sil bw balik dari Phang...1st time mkn...mmg sedap woo...rasa cam daging ayam pun ader..tp jgn mkn byk panas daaaa..

apapun daging dia mmg best..selama nie tak tau pun daging landak leh mkn..citer kat member opis semua geli tekak..kahh..kahh

Aduka said... [Reply]

hasni:
kirim?
poslaju?
hehehe..


kakngah:
aduh.. begitu jeles mndgrnya..
ingin juga aku merasa..
arghh..


zai kulim:
panas ke? em.. kwn aku xde la plak kata panas if makan byk2.. xpelah.. 1st time makan bnyk xde hal lagi kan? hahaha..

anggunbizz said... [Reply]

erk begitu sedap ke cik zai kulim kecur lak air liur tgk gambar tu

panadol said... [Reply]

ada paci dkt pat keja aku, dia slalu mkn daging landak.
dia ckp, lemak b'krim d sukai ramai.
hahaha

nadz ruslan said... [Reply]

dulu bila abah berburu dia bawak balik landak. sedap!

permit? hehe tak taulah bab itu

joegrimjow said... [Reply]

daging rusa pilihan hati

abigemok said... [Reply]

cantik ah tpt tu.. :D

daging landak ni sedap.. kat sabah terutamanya di kampung2..slalu gak org dpt.. :D

Aduka said... [Reply]

anggunbizz:
seb baek letak 1 je gambar.. haha..


cik panadol:
dia je ke yg mkn?
ko x mkn skali?


lila:
erk..
xyah permit ke lila?


joe:
rusa dah jemu la joe..


kyuubi:
sabah?
owh..
sana x dinafikan la mmg mudah dpt kan?
bestnyeee..

Fathiha Zainal said... [Reply]

Erk.. Daging landak??? Uhu.. Klu sy, x lalu kot nk telan..

Aduka said... [Reply]

fathiha:
erk.. nape plak?
cedap taw..
dah masak xyah igt landak..
igt ayam k..
hahahaha..
=P

Lollipop Dude said... [Reply]

meleleh air liur tengoknya.
haha.
tapi, daging arnab pun sedap jugak.

Aduka said... [Reply]

@LolliPop duDe
yeke? nak merasa juga la..
=P

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger