Ads: (Please Click!)

Sunday, March 21, 2010

Si Gadis Kecil : Hari Terakhir (Bahagian 2)



Semalam aku tidak dapat tidur. Entah kenapa 'dia' mengganggu tidurku. Muzik di telefon bimbit sedang bermain di telinga. Tabiatku sebelum tidur dengan harapan lagu yang dimainkan akan mengusik minda untuk terus merasa kantuk. Namun, jam sudah menunjukkan pukul 2.34 pagi. Bayangan Si Gadis Kecil seolah-olah bermain di depan mataku.

* * * * * * * * * *

"Freedom!" bisik hati kecilku. Tangan kanan ku genggam erat slip peperiksaan. Baru beberapa minit tadi aku selesai menjawab kertas terakhir bagi peperiksaan SPM tahun 2001. Aku menuruni tangga dengan langkah yang lega. Aku menghela nafas perlahan. Aku kembali ke bilik menunggu untuk mengambil beg yang aku bawa. Apabila sampai di bilik menunggu, tiada penghuni. Aku tersenyum sendirian. Memang tiada penghuni. Memang. Kerana aku seorang saja calon peperiksaan kertas terakhir pada hari itu bagi kelas aliran sains.

Klik sini untuk meneruskan bacaan..

Selepas aku mengemas beg dan berlalu pergi, sempat aku menjeling ke kanan dari bilik menunggu. Kalau-kalau ada kelibat 'itu' yang memerhatikan aku. Bilik kelas itu kosong. Di mana dia? Aku tercegat di situ dalam sekian minit. Lalu aku mengambil keputusan untuk pulang ke rumah saja. Aku menyusun langkah terus ke bangsal basikal yang terletak tidak jauh dari blok bangunan itu. Bangsal itu disediakan oleh pihak sekolah untuk kegunaan pelajar meletakkan basikal dan motosikal.

Aku berjalan perlahan menyusuri jalan tar yang agak becak. Aku mengeluarkan kunci motosikal dari poket seluarku. Beberapa langkah lagi untuk aku sampai ke motosikalku, aku terdengar jeritan dari jauh.

"Awak! Tunggu kejap!"

Aku berhenti melangkah lalu menoleh ke belakang. Aku lihat seorang budak perempuan kecil dan rendah berlari anak menuju ke arah aku. Si gadis kecil! Aku tercegat untuk seketika. Beg yang masih bergalas di bahu, ku perbetul-betulkan.

"Hai, awak," tegur si gadis kecil bila dia berhenti dan berdiri betul-betul di hadapanku. Nafasnya sedikit mencungap. Keringat membasahi pipinya. Dia memperbetulkan tudung putihnya yang sedikit senget. Baju lengan panjang berwarna hitam hijau dan putih berlogokan sekolah, dan berseluar trek biru gelap.

"Eh, awak. Saya ingatkan awak dah balik. Ada lagi kat sini rupa-rupanya," balasku. Si gadis kecil tersenyum. Bibir yang nipis dan berwarna merah cerah menyerlahkan manis dan kecomelannya.

"Oh. Saya ada kat kantin tadi. Lapar," katanya seraya menunduk memandang tanah.

"Ye ke? Bukan awak tunggu saya ke?" soalku berbaur perli. Dia menjeling ke arahku. Senyum, lalu tunduk kembali. Dia mengangguk perlahan. Kakinya menguis tanah beberapa kali. Malu agaknya apabila aku berkata begitu.

Aku memusingkan badan dan merapati motosikalku. Aku memasukkan kunci dan duduk di atas motosikal tanpa menghidupkan enjinnya. Si gadis kecil berjalan beberapa tapak untuk mendekatiku. Aku memandang terus matanya. Aku menatap seketika wajahnya. Kening yang nipis, hidung yang kecil dan agak mancung, dan kulit mukanya putih. Aku melakar senyum. Dia membalas senyumanku.

"Macam mana exam tadi?" soal si gadis kecil. Beg yang aku galas tadi aku letakkan di dalam bakul motosikal.

"Boleh tahan. Boleh tahan payahnya," jawabku sambil ketawa. Si gadis kecil turut ketawa. Tapi seakan malu-malu.

"Berdoalah banyak-banyak kot keluar result gempak nanti. Hehe," katanya sambil tersengih menampakkan barisan giginya yang putih. Aku sekadar senyum.

"Kalau nak berdoa, sepatutnya awal-awal lagi sebelum exam dah berdoa tau," kataku.

Si gadis kecil memandang ke arah seluarku. Riak wajahnya seolah-olah terkejut. Aku mengerut mukaku.

"Seluar awak. Kotor!" tegurnya. Tanpa semena-mena dia terus menyapu seluarku di bahagian betis kanan yang kotor. Aku kaget. Aku tidak berbuat apa. Aku membiarkan saja dia menepuk-nepuk kotoran yang melekat di seluarku. Kemudian dia bingkas bangun dan menyeringai sengih.

"Maaf, awak. Lupa minta izin," katanya sambil tersipu malu. Aku tergelak.

"Baguslah awak ni. Tak suruh pun buat. Terima kasih. Sayang juga awak kat saya ya," kataku cuba mengusik. Dia memandang ke arah lain. Malu. Mukanya merah padam. Kedua-dua belah tangannya digosok-gosok perlahan. Gaya malunya agak melucukan aku. Aku ketawa perlahan.

"Lepas ni susah la nak jumpa awak lagi ya?" katanya tiba-tiba. Jelas tawar diraut wajahnya. Dia masih menunduk. Terkadang dia menjeling ke arahku. Aku hanya diam menantikan lagi kata-kata dari dia.

"Mesti saya rindukan awak. Tapi.. apa boleh buat. Rasa macam sekejap je masa berlalu. Hari ni dah hari terakhir awal di sekolah ni," katanya sambil memandang tepat ke arahku. Matanya berkelip-kelip beberapa kali. Ukiran senyum yang tawar terpapar diwajahnya.

"Hari ni juga mungkin hari terakhir saya jumpa awak. Tapi.. maaflah. Saya tak ada apa-apa nak bagi kat awak," katanya lagi. Dia masih mencuba untuk senyum. Tampak jelas berair sedikit dimatanya.

"Takpelah. Susahkan awak je. Awak boleh simpan duit awak tu. Mana la tau nak beli buku ke apa ke," balasku. Dia mengesat matanya yang mula bertakung air.

"Hm, awak masih simpan jam saya bagi?"

"Ya, ada. Kat rumah."

"Kenapa awak tak pakai?"

"Saya memang tak suka dari dulu lagi apa-apa aksesori kat tangan. Memang lebih suka kosong camni. Takde jam. Takde cincin."

Dia terdiam. Matanya tertumpu pada tanganku. Dia merenung sekejap.

"Nampaknya saya silap bagi hadiah kat awak," katanya dengan nada yang perlahan.

"Eh! Taklah! Saya suka!" tegasku. Dia memandang mataku. Aku tergamam.

"Betul awak suka?" soalnya. Aku hanya tersengih seperti kerang busuk. Dia menunduk sekejap. Aku lihat jelas dia mengukir senyum. Apa yang sedang bermain difikirannya, aku pun tidak tahu.

"Awak nak duduk? Nah, duduklah. Takpe. Saya berdiri je. Kesian awak dari tadi berdiri," pelawaku. Aku bingkas bangun dan mempersilakan dia duduk di atas motosikalku. Dia tidak menolak. Terus duduk.

Hari itu, tak banyak kami bualkan. Namun, nada suaranya yang halus, tingkahnya yang lemah lembut dan pemalu, jelas bermain semula diingatanku. Kadang-kadang kami ketawa bersama. Pada hari itu, hari terakhir aku di sekolah itu, mungkin hari termanis buatku dan si gadis kecil. Pada hari itu jugalah pertama kali aku selesa dengannya. Pertama kali juga aku lihat dia ketawa besar kerana aku membuat lawak. Jelas ceria diwajahnya. Namun.. ia tidak lama.

Jam sudah pun menunjukkan pukul 2 petang. Aku meminta izin darinya untuk berangkat pulang. Dia agak keberatan pada mulanya. Namun akhirnya dia akur. Berkedip matanya memandang aku menghidupkan enjin motosikal. Dia agak hampa apabila aku menolak untuk berbual dengan lebih lama dengannya.

"Jangan lupa kalau ada masa, jenguk saya kat sekolah ya," pintanya sambil melambaikan tangan. Aku terus menunggang motosikal keluar dari kawasan sekolah itu. Sempat aku lihat dari cermin sisi motosikal akan kelibatnya buat kali terakhir. Dia hanya tercegat di pintu belakang sekolah, memandang aku yang mula sayup kejauhan.

* * * * * * * * * *

"Jangan lupa kalau ada masa, jenguk saya kat sekolah ya."

Satu permintaan yang masih bergema di dalam benakku. Rasa bersalah pun ada. Bersungguh benar permintaan si gadis kecil. Mungkin saban hari dia menunggu ketibaanku di sekolah. Dan mungkin kekecewaan menerpa di dalam jiwanya setelah sekian lama menunggu, aku tidak muncul-muncul.

Maafkan aku, Si Gadis Kecil.

Mungkin kita tiada jodoh.

Baca siri yang seterusnya: KLIK SINI!

PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
26 Comments


26 Orang Kentut Madu:

Mimpi said... [Reply]

Kasihan pula pada perempuan itu tapi biasalah, dunia memang begitu.
Cinta tak boleh dipaksa.

hasni said... [Reply]

arap2 c gadis kecil baca entry ni
erm
nk cr dia sng je wak
cr la kat fb
mustahilla dia xda dlm tu
huhu

Kyuubi_85 said... [Reply]

sedih pla baca entri ni.. x baik buat org tertunggu-tunggu.. huhu

karma said... [Reply]

wah! comelnye cerita.
how sweet, tp kesian gadis tu.
tunggu awak. :')

||Cik Aida|| said... [Reply]

kenapa di biarkan ia tertunggu-tunggu..

awak jahat!!!!!!!!

hans said... [Reply]

sedih la
kesian si wanita itu

aduka said... [Reply]

hasni:
saya lupa namanya..
dh lama cari dlm fb..
tp unfortunately..
x jumpa2..


kyuubi:
masa tgh taip entry ni pn dh cam nk nanges.. nyesal wat org t'tunggu2..
=(


karma:
sorry..
=(


cik aida:
sorry..
=(

miss lolly a.k.a luvfareda said... [Reply]

tak mahu sorry2 ! hehehehheeh *kata gadis itu*

p3perak said... [Reply]

miss lolly kah gadis itu??***
hehhehe...

uishh.. siannya dia.. at least, gtau jwpn kalau kamu tolak dia aduka.. supaya kenyataan itu tak patahkan semangat dia.. penantian tu perit bg seorg wanita.. ku pernah merasai.. pilu dan hiba..

*nanges*

aduka said... [Reply]

si gadis kecil = cik lolly???

ooo tidak3.. laen bebenorrrr.. hahaha.. si gadis kecil tu pemalu.. cik lolly kite ni xtau 'malu'.. kekekeke.. gurau je ye cik lolly..
=P


p3perak:
sy xtau prasaan sy sbrnye masa tu.. mmg sy suka dia.. tp mgkin sbb ego lelaki yg menebal, sy x layan.. lgpn klu p3perak baca entry yg lepas2 psl si gadis kecil, sy mmg jenis x ske kapel2 time tu.. huhu..

joegrimjow said... [Reply]

cam kisah benar tv3

Kapten said... [Reply]

best giler kisah benar ko neh
kat mana dia sekarang ya. aku terfikir gak neh

aduka said... [Reply]

kapten:
entah la pakcik..
xtau..
':)

Farazila said... [Reply]

sweet la awak panggil dia si gadis kecill..

Amirah Rashid said... [Reply]

xpergi jmpe dye ke?

aduka said... [Reply]

amirah:
kejadian 9 tahun yg lalu la dik..
=)

Nur Adawiyah said... [Reply]

oh tidak !-_-" tibe2 kan?

misrerama said... [Reply]

new reader here...love ur post...very well writing... :) :(
teruskan menulis.. :)

Aduka said... [Reply]

@misrerama
welcome.. terima kasih.. akan terus mengarang.. =)

misrerama said... [Reply]

mane ye gadis kecil siri 3.... :)

Aduka said... [Reply]

@misrerama
siri ke 3 dah ada.. ke 4 akan menyusul.. bz sikit.. =)

misrerama said... [Reply]

saya xjumpe la siri 3 tu...mane...huhuhu

Aduka said... [Reply]

@misrerama
siri 1 = sepucuk surat itu..
siri 2 = 1: si gadis kecil..
siri 3 = 2: si gadis kecil..

hehe.. =P

misrerama said... [Reply]

oo..hahha..kalo cmtu saya dh baca sume la maksudnye..hehehe
still waiting 4 da next episode meh.. :P

Aduka said... [Reply]

@misrerama
dlm proses.. mlm ni free, leh karang..
=)

misrerama said... [Reply]

hehehe.. i loikeee!!! :)

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger