Ads: (Please Click!)

Thursday, March 04, 2010

Bidang Mekanikal Memang Best!



Aku baru pulang dari kerja. Penat sebenarnya bila kerja berat dari pukul 8 pagi hingga pukul 5 petang. Kerja di bidang mekanikal memang memenatkan. Apatah lagi bila kita yang kuli. Mahu jadi bos, kenalah bermula dari bawah. Persekitaran kerja yang berhabuk ditambah pula dengan cuaca panas. Habuk pula bukan habuk biasa. Habuk besi! Sedut melalui hidung, terus ke kerongkong dan terus lagi masuk ke paru-paru. Nah, dua hari aku demam. Ditambah dengan selsema, batuk, dan sakit dada. Alahai, tiba-tiba teringat pula kerja di pejabat.

Dulu kerja di dalam pejabat; kata bosan. Tidak enjoy. Tiada kebebasan untuk bergerak. Tidak keluar peluh. Sekarang kerja di luar pula; kata kerja di pejabat pula yang seronok.

Haha. Macam-macam.

Untuk mengubah corak hidup, aku terima. Aku seronok kerja di bidang mekanikal berbanding bidang komputer. Bak kata bapa saudara aku, "Kerja di bidang mekanikal kerja kotor. Balik bau minyak, besi, dan macam-macam. Tapi gaji lumayan. Kerja di bidang komputer, kerja best duduk dalam penghawa dingin, kerusi selesa, tidak perlu guna kudrat yang banyak. Tapi gaji ciput!" Mungkin benar kata-katanya.

Cukup! Sampai sini saja aku mengomel untuk malam ini.

* * * * * * * * * *

Klik sini untuk meneruskan bacaan..

Hashim bekerja di bidang mekanikal di sebuah syarikat besar di Kuala Lumpur. Hasil pengalamannya yang banyak dalam bidang mekanikal membolehkan dia menjawat jawatan yang besar di dalam syarikat. Kini dia dihantar untuk bertugas di Kawasan Perindustrian Gebeng Kuantan, Pahang. Gajinya juga mencecah angka RM10,000 lebih setiap bulan. Dengan gajinya yang lumayan, dia mengambil keputusan untuk membeli rumah di Kuantan dan berumahtangga.

Akhir tahun lepas, dia mendirikan rumahtangga dengan wanita pilihan hatinya. Rumahnya dibeli tunai di taman perumahan sekitar bandar Kuantan. Dia tidak suka rumah yang besar-besar. Yang sederhana, cukuplah baginya.

Kebiasaannya, dia akan masuk ke pejabat seawal pukul 7 pagi dan pulang pada pukul 2 petang. Itupun jika tiada projek. Jika ada projek, dan memerlukan dia untuk menandatangani sesuatu kontrak atau borang serta pelan, dia akan pulang pukul 4 atau 5 petang.

Pada suatu hari, Hashim diarahkan oleh ibu pejabat di Kuala Lumpur untuk bekerja lebih masa. Waktu itu projek sudah berjalan, dan tugasnya hanyalah untuk menandatangani kontrak dan pelan projek. Dia agak malas untuk bekerja lebihan masa seperti yang diarahkan sedangkan tiada apa-apa lagi perlu dibuat di pejabat. Hendak masuk ke kawasan pelan, bosan rasanya. Paling tidak pun, dia akan memaki jurutera yang suka mengular. Hendak terus duduk di pejabat...

"Ah! Bosan!" bisiknya. Langsung Hashim keluar dari pintu pejabatnya. Dengan memakai topi, kasut, dan cermin mata keselamatan, dia melangkah ke kawasan pelan. Mahu tidak mahu, dia terpaksa.

"Harap-harap Syam ada kat pelan. Best sikit ada dia," bisiknya sendirian. Dia melangkah laju. Sewaktu berjalan memasuki pelan, ramai jurutera dan juru kimpal di situ mengangkat tangan mereka kepada Hashim.

"Bos!", tegur mereka. Kiri kanan memanggil gelarannya; bos! Walaupun agak rimas, dia mengangkat tangan dan melirik senyum juga. Kalau tegas sangat nanti dikatakan sombong pula, fikirnya.

"Laju berjalan nampak!"
Tiba-tiba Syam menegur dari belakang.

"Eh! Tak perasan kau ada kat sini. Haha. Apa cerita? Projek?", tanya Hashim. Syam mengangguk-angguk kepalanya sambil tersenyum.

"Okey saja. Cuma.." kata Syam tanpa menghabiskan kata-katanya. Dia melurut janggutnya yang pendek. Dia merenung ke bawah seolah-olah memandang ke arah kasut Hashim.

"Cuma apa?" soal Hashim ingin mengetahui penjelasan dari Syam. Dia mengerutkan dahinya.

"Barang-barang yang bawa masuk semalam bos sini cakap nak reject!" jawab Syam.

Hashim terkejut. "Reject?!"

"Ha'a. Reject."

"Apsal reject plak? Barang tu company aku yang supply. Bukan company ko yang supply pun!" gertak Hashim. Mukanya mula merah padam.

"Ntah la. Katanya ada barang sini yang on hold. Mahu tak mahu engineer terpaksa ikut. Jadi.."

"Nak aku hantar inspector semula kat sini?" kata Hashim memintas kata-kata Syam. Syam mengangguk laju.

"Eiii bos kau ni cari pasal btol la. Nantilah aku check dokumen pelan balik. Ni mesti ada something wrong pada quality check. Fed-up btol aku bila kerja kena buat dua tiga kali," rungut Hashim. Dia terus meninggalkan Syam. Dia berjalan pulang ke pejabatnya yang tidak jauh dari kawasan pelan.

"Patutlah HQ KL nak aku stay hari ni. Rupa-rupanya ada something wrong kat projek. Aisey!" bisik Hashim sendirian. Dia membelek-belek beberapa timbunan helaian dokumen di atas mejanya.

Selang 1 jam kemudian.

"Helo! Bang Hashim! Abang kat mana sekarang ni? Tukang inspect (inspector) dah ada ni. Abang takde diorang takleh nak start," kata Syam. Dia menggenggam erat telefon bimbit yang melekat di pipinya. Tangannya yang dibaluti sarung, dipegangnya telefon bimbitnya dengan penuh hati-hati.

"Aku ada projek ni. Kau ni kacau aku betol la! Kau je la yang handle untuk aku kejap!"

"Ada projek? Mana boleh bang. Bos saya marah nanti. Lagipun saya ni engineer aje. Mana boleh buat kerja abang."

"Urrghhh... emmmmm.. jap lagi laaaahh.."

"Eh abang ni! Mana boleh kejap-kejap. Inspector tunggu abang ni. Abang kat mana sebenarnya ni?"

"Emmmmmm... kejap! Kejap!"

"Abang Hashim! Nanti bos panggil susah saya. Abang Hashim ada kat kawasan pelan lain ke? Nanti saya pergi kat abang."

"Oi kau ni. Suka-suka hati je. Aku bukan kat pelan la!"

"Hah? Habis? Abang kat pejabat?"

"Hish kau ni. Kacau daun betul. Aku kat rumah! Layan bini! Kau suruh inspector tunggu kejap. Kejap lagi aku sampai!"

Syam tersentak. Dia melihat telefon bimbit sambil berkata, "Layan bini?" Terpampang di skrin telefonnya, talian sudah diputuskan oleh Hashim. Seraya dia menggelengkan kepalanya.

"Mentang-mentang la baru kawen! Siot je!"

PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
12 Comments


12 Orang Kentut Madu:

Adziim said... [Reply]

Ahaha~
projek suami isteri rupanya.

hasni said... [Reply]

erm
malam jumat ni

Amirah Rashid said... [Reply]

adehh, lawak jee ending dye
kesian syam tu
jeles :D

lieya orange M.I. said... [Reply]

...huhuuu, confius projek aper dah..hahaa, lawak jerrr..

Anonymous said... [Reply]

hahaha... projek bini lg penting kan?

Farazila said... [Reply]

hahha....

okie r tue...
dua2 'projek' kan penting....

layan je laaa...

miss lolly a.k.a luvfareda said... [Reply]

adehhhhhhhhhhhhh la agagga :P

fndrocka said... [Reply]

mana laffi pressure..mekanikal ke kerja kompiter?

Aduka said... [Reply]

fndrocka:
komputer..
sbb aku dlu programmer..

GadisKasutConverse said... [Reply]

aikkk..motif??

Anonymous said... [Reply]

Kalau ikut org cakap mmg tak ke mana. Org kata keje mekanikal lg kaya...ikutttt...org kata kerja IT boleh kaya...ikuttt....org kata main forex kaya..ikutttt...takde pendirian..perlu tetapkan dr awal apa target kita....
semua kerja boleh dpt gaji lumayan tak kira apa bidang pun...asalkan tetapkan pendirian, fokus dan bersungguh-sungguh...lg satu kena tahan pressure, moral kena kuat, disiplin...bla2

Aduka said... [Reply]

bhai anonymous:
lu ni kalah bapak gua la bhai.. haha.. jgn bt lawak la bhai.. gua rasa lbh baik lu jd pakar motivasi la bhai.. haha.. gua rasa rmai org ikut nasihat lu kot.. tu pn klu ade yg ikot kata lu.. hahaha.. mne la tau kot yg ikut kata lu tu pn pressure ngan keje diorg.. haha.. sori bhai.. gua tlebih ckp.. bknnye ape.. atas dr kotak komen ni pn gua dh mention : "Komentar yang membina saja patut diterima!" jd gua trima nasihat lu.. lu mmg best bhai.. haha.. gua bkn ape.. lu nasihat je pndai tp guna nick anonymous.. mcm lu ni xde telor nk tegur gua.. haha.. simpan la telor lu dlm almari lu sampai busuk! haha..

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger