Ads: (Please Click!)

Sunday, February 27, 2011

Anda Putus Cinta? Ini Tips Berguna Untuk Anda!


Tips Putus Cinta
Di dalam sepanjang tempoh kehidupan seseorang manusia, putus cinta adalah sesuatu perkara atau ukiran sejarah yang membawa maksud yang amat kompleks dan sukar untuk difahami.

READ MORE/LESS..

Dalam perihal putus cinta ini, amat jarang kita dengar seseorang yang putus cinta akan berakhir dalam keadaan yang aman. Kebiasaannya pasti sedih dan bisa membuat seseorang itu menangis, kecewa, tertekan, dan yang paling teruk impaknya apabila mengubah personaliti, kehidupan, dan mentaliti kewarasan seseorang. Begitu hebat dan bahayanya penangan cinta ini. Dan lebih teruk lagi jika cinta berbekalkan pengorbanan. Sanggup menyerahkan segala-segalanya demi cinta. Maruah entah ke mana, kehormatan entah ke mana.

Kebiasaan yang kita dengar dan lihat, perasaan yang timbul dikalangan orang-orang yang putus cinta adalah benci, meluat, menyesal dan sebagainya kepada bekas pasangan masing-masing. Biasanya perasaan ini timbul akibat dorongan hati yang berselari dengan bisikan syaitan tentang perkara-perkara penyebab percintaan putus di tengah jalan. Samada kesalahan si dia, kehadiran orang ketiga, mahupun ketidak sefahaman.

Namun, apakah langkah dan cara terbaik yang patut dibuat oleh seseorang yang putus cinta untuk meneruskan kehidupannya seperti normal dan sediakala? Dengan izin Tuhan, sama-samalah kita praktikkan tips-tips ini.


1. Jangan Hubungi Pasangan Anda

Jangan call, SMS, e-mail, Facebook, chatting atau apa-apa cara sekali pun. Jangan lakukan sebarang komunikasi kepada pasangan anda. Biarkan keadaan ini berlalu selama yang mungkin.


2. Lakukan Aktiviti Luar Rumah Yang Lasak

Bersukan lasak adalah suatu perkara yang boleh menghalang kita mengingati masalah cinta. Keluarlah dari 'kepompong' anda. Duduk di rumah sahaja tanpa membuat sebarang aktiviti membahayakan jiwa anda. Oleh yang demikian, ajaklah rakan-rakan untuk membuat satu aktiviti atau sukan yang lasak. Bukan saja badan kita menjadi sihat malah otak juga menjadi segar.


3. Jangan Biarkan Diri Anda Keseorangan

Jangan sesekali letakkan diri anda berseorangan. Mungkin anda perlukan masa untuk bersendirian tetapi hakikatnya anda sebenarnya perlukan teman. Dengan erti kata lain, anda perlukan pasangan anda. Apabila anda letakkan diri anda keseorangan, anda akan cenderung untuk menghadapi masalah kemurungan atau stress.


4. Jangan Hubungi atau Meluah Masalah Kepada Rakan Pasangan Anda

Disebabkan tidak dapat menghampiri pasangan anda, akhirnya anda memilih untuk menghubungi rakan pasangan anda dan meluah masalah anda dan pasangan anda. Keadaan ini akan memburukkan keadaan dan bukannya memperbaiki keadaan. Masalah cinta anda perlukan seseorang yang betul-betul rapat dan memahami anda. Dia mesti seorang yang betul-betul boleh mendengar dan menjiwai masalah anda. Cari mereka dan luahkan segala masalah perhubungan cinta anda.


5. Melakukan Ibadah Dan Mengingati Sang Pencipta

Perkara ini perlulah dititikberatkan pada setiap manusia yang putus cinta. Walau bagaimana payah dan susah pun dugaan dan cabaran yang timbul dalam hidup kita, berserah diri kepada Sang Pencipta, yakni Tuhan adalah perlu. Tidak kira latar agama dan bangsa, bersolat atau bersembahyang adalah perkara halus yang boleh menenangkan kita dari memikirkan sebarang masalah besar yang timbul. Maka, sembahlah atau sujudlah kepada Sang Pencipta kita.

Semoga tips ini berguna untuk anda yang putus cinta!

Aduka: Baru je putus cinta ni.. Ada girls yang mukanya ala-ala baby volunteer nak jadi aweks Aduka? Haha. Jokes!


PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
5 Comments


5 Orang Kentut Madu:

amry said... [Reply]

Nice entry bro..Semua tips tu amat-amat berkesan...pUTUS CINTA SEBAB gaduh or memang tak der jodoh tak per lai bro. tapi kaau putus disebab kan faktor lain macam halangan keluarga atau hubungan tu terputus bukan kerelaan kedua-dua pihak sangat sakit bro

[sutera kasih] said... [Reply]

tips yg bagus..tips yg kelima tu plg baik diperbanyakkan, insyaAllah cepat sembuh :)

cik FIFFY said... [Reply]

hehe~ kenapa aduka nak awek baby face je? huhu

misrerama said... [Reply]

banyak yg trcatat di dalam entry sya dh buat..n alhamdulillah menjadi.. :))
paling penting cinta pada pencipta yg esa... :)

amboi2 nak muke baby je..muke mak kepada baby xnk?hahahaha

dayah said... [Reply]

putus sahabat ada tak tips dia plak..tq entry ni bole print simpan

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger