Ads: (Please Click!)

Monday, January 24, 2011

Google PageRank (PR)


Salam.

Ramai blogger kini masih tidak berapa mengetahui atau arif tentang apakah sebenarnya Google PageRank (PR). Secara ringkasnya, PR adalah prestasi, paras, tanda, nilai, atau kayu pengukur kepada tahap kepopularitian sesebuah blog atau laman sesawang. PR umumnya berkait rapat dengan Search Engine Optimization (SEO). Maka, jika hendak menaikkan atau meninggikan tahap PR, perlulah mahir dalam ilmu SEO.

Read more/less..

Bahkan PR seolah-olah menjadi satu ‘rujukan’ kepada kebanyakkan penulis blog.


Apa itu Google PageRank (PR)?

Apa yang aku faham secara peribadi, PR adalah satu nilai atau tahap kepopularitian sesuatu blog. Jika tahap PR sesebuah blog itu tinggi – biasanya dikategorikan dari angka 0 hingga 10 – maka lebih tinggilah kemungkinan link artikel / link blog dijumpai atau dicapai oleh enjin carian Google.

Sebagai contoh; aku membuat carian dengan katakunci (keyword) ‘artikel lawak blog’. Enjin carian Google kemudiannya akan menyenaraikan senarai-senarai link yang berpadanan (matching) dengan katakunci tadi. Di sini aku dapat mengenal pasti senarai yang ke berapakah link blog atau artikel aku disenaraikan oleh enjin carian Google.

Katakan artikel di blog A mempunyai katakunci yang sama dengan artikel di blog aku. Jika PR blog A tersebut adalah 0, manakala PR blog aku pula PR 4, sudah tentu link artikel blog aku akan tersenarai dahulu oleh enjin carian Google berbanding blog A. Ini secara ringkas yang aku faham.

PR ini pada asasnya lebih kepada nilai populariti sesebuah blog. Maknanya, lebih tinggi PR blog, maka semakin popularlah blog tersebut dan peluang untuk menempatkan laman tersebut dalam SERP (search engine result pages) Google adalah lebih tinggi. – petikan dari blog denaihati.com


Terdapat beberapa atribut yang mungkin boleh mempengaruhi dalam menentukan PR sesebuah lama (blog), antaranya penggunaa Meta Keywords, Meta Description, inbound link, Link populariti, dan beberapa teknik lain. – petikan dari blog kulanzsalleh.com



Bagaimana mahu tingkatkan tahap PageRank (PR)?

Sebenarnya agak payah untuk menjawab persoalan ini tatkala ditanya oleh rakan-rakan blogger, mahupun di forum. Biasanya aku akan menjawab secara ringkas sahaja. Cuma, terpulang kepada individu samada mahu menerima atau tidak. Seperti yang telah aku nyatakan sebelum ini, PR berkait rapat dengan SEO. Jika teknik SEO bagus, maka bagus jugalah tahap PR. Justeru itu, terdapat banyak sumber-sumber di internet tentang SEO yang dapat kita perolehi dan seterusnya mempelajarinya. Namun, SEO bukanlah perkara yang mudah untuk kita terus mahir dalam masa yang singkat. Terdapat banyak laman sesawang yang menyediakan servis berbayar berkaitan SEO. Cuma perlu tanya kepada diri sendiri. Mampukah kita? Berbaloikah menerima servis sedemikian? Bukankah masih ada tips dan tutorial percuma di internet?

Yang boleh aku katakan di sini adalah, anda perlu mencari dan memahirkan diri teknik-teknik SEO terlebih dahulu. Contohnya penggunaan Meta Tag, katakunci (keyword), backlink, dan sebagainya. Teknik-teknik SEO ini akan aku karang dan terbitkan kemudian, insyaAllah.

Info penting: Tahap PR ditentukan oleh jumlah link (backlink) yang terus merujuk ke blog anda.


Pentingkah Google PageRank (PR)?

Ini adalah soalan biasa yang aku jumpa dan baca dari rakan-rakan blogger. Dari pandangan peribadi, PageRank (PR) adakalanya penting dan adakalanya tidak. Kenapa? Jika anda ada blog bisnes, misalnya, anda sudah tentu mahukan pengunjung yang ramai bagi menjalankan bisnes anda dengan lancar, bukan? Maka, lagi ramai pengunjung blog, maka lagi tinggilah tahap PR blog anda. Tahap PR adalah kayu pengukur setahap mana populariti blog anda. Sebaliknya, jika blog anda hanya dikategori blog peribadi, mungkin PR adalah tidak penting sangat. Jadi terpulang kepada anda untuk menitik beratkan PR ini.


Bagaimana mahu tahu tahap PageRank blog?

Perkhidmatan atau servis PR adalah percuma. Anda hanya perlu memasukkan link blog anda, memasukkan ‘word verification’, kemudian keputusan tahap PR anda akan keluar. Ia mewakilkan dari 0 hingga 10. Tahap PR paling rendah adalah 0 dan tahap PR paling tinggi adalah 10. Klik SINI untuk memeriksan tahap PR blog anda.


Bagaimana? Sudahkah anda jelas dalam isu Google PageRank ini? Walaupun hanya berbekalkan sedikit maklumat ini, insyaAllah, diharapkan dapat menghilangkan sedikit kekaburan yang ada dibenak anda. Harap artikel ini dapat membantu.

Masih banyak artikel-artikel yang menarik dan lebih berinformasi yang boleh kita pelajari. Antaranya blog denaihati.com, kulanzsalleh.com, ariffshah.com, dan sebagainya. Senarai pendek ini ialah antara blogger yang biasa dengan permainan SEO dan PR.

Aku menitik beratkan SEO dan PR hanya pada pertengahan tahun 2010. Walhal, aku bermula berkecimpung dalam dunia blog hampir 5 tahun, iaitu bermula pertengahan tahun 2006. Alhamdulilah, setakat ini tahap PR blog aku berada pada PR 3. Dan aku masih terus berusaha untuk meningkatkan lagi tahap PR blog aku.

Anda bagaimana? Di manakah tahap PR blog anda?

PRAKTIS: Sama-sama kita naikkan PR! 1) Tinggalkan URL blog dan tahap PR anda di ruangan komen artikel ini. 2) Linkkan artikel ini dari blog anda, samada dalam artikel blog anda mahupun pautan lain (sidebar, linked list, dsb). Aku akan terbitkan artikel khas mengenai PR anda setelah dua langkah ini anda lakukan. Ayuh!

Sekian, terima kasih.


PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
19 Comments


19 Orang Kentut Madu:

miss lolly a.k.a luvfareda said... [Reply]

lolly punye PR3 sejak duluuuuuuuuuu ag

Nashrul Sabri said... [Reply]

very informative..good job dato'!

Wan Gerrard said... [Reply]

owh gerrard nyer dh naik 1..baru check td :P

good_boy said... [Reply]

pr aku 0 lg...lalala~~

Yellow LEOpard said... [Reply]

har2..i got 0.. :p

Isaac Tan said... [Reply]

0 juga. Z.E.R.O... ehhehe

TimmyLicious said... [Reply]

hehehehe kalau besar PR boleh buat banyak duit dengan blog. hehehe. aku nyer baru PR1.

ifwat said... [Reply]

zero lahh, chis.

Mr.TN_SkY said... [Reply]

ahahah..dari tiada ranking..nampak jugak angaka 0..nak naik 1 pulak =_=

HANYA ORANG GILA YANG BERFACEBOOK???

hans said... [Reply]

den dulu2 semangat jugalah amik tahu pasal PR
sekarang x dah
hehehehe
sebab xnaik2 pun

Vote Hans Bernombor 10 Diruangan Komen

saya_arief said... [Reply]

2..
maintain..
:D

amry said... [Reply]

very very very nice entry lah bro...aku paham gak sikit2 pasal PR ni, tapi nak kasi hujah macam ko kasi ni, tak mampu den. hahaha

apaajanews-pr-juice said... [Reply]

aku akan link post terbaru aku dalam artikel aku PR JUICE

Cik Pulau said... [Reply]

cik pulau punya 1... adoii..camne nak dapat tinggi ni..

auctions said... [Reply]

menarik info....tpi bape lama google calculate untuk rank nie?...

niq said... [Reply]

niq telor ayam jer..ahahha..ble la nk dpt 1 pon x tau..

your friendly neighbourhood unit trust agent said... [Reply]

info yg terbaek .... senang nak phm.

your friendly neighbourhood unit trust agent said... [Reply]

http://1001mutualfund.blogspot.com

0/10

huhuhuhu

Aduka said... [Reply]

your friendly neighbourhood unit trust agent:

takpe.. teruskan usaha anda.. =)

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger