Ads: (Please Click!)

Friday, January 14, 2011

Golok, Thailand


Salam.

Awal bulan Disember 2010, buat pertama kalinya aku ke 'luar negara'. Tidaklah begitu jauh. Ke Bandar Golok, Thailand saja. Haha. Maaflah, ini pengalaman bulan lepas, tahun lepas. Sekarang baru mahu cerita. Orang lain seronok ke negara Amerika, Eropah, dan macam-macam lagi. Aku? Cukuplah ke Golok sahaja. Itu saja yang termampu. Itupun kerana kebetulan ke Rantau Panjang kerana ada urusan kerja. Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke lengan. Terus saja ke Golok, Thailand.

Read more/less..

Awas. Artikel ini panjang, okey. Hehe.

Mungkin ada di antara pembaca-pembaca mahu tahu juga macam mana mahu ke Golok, bukan? Takut ke Golok? Tidak usah takut. Di sana aman. Tidak seperti di Narathiwat. Askar Thai pun banyak yang berkawal 24 jam. Yang menariknya, mereka kebanyakkan boleh berbahasa Melayu. Cuma loghat saja Kelantan. Bonus jika anda tahu berbahasa Thai.

(Gambar-gambar di bawah boleh diperbesarkan. Auto open new tab.)

Jika anda sampai ke Zon Bebas Cukai Rantau Panjang, di celah-celahan suatu sudut bangunan terdapat satu lorong. Lorong tersebut akan terus membawa anda ke jeti bot penambang. Jika anda tidak tahu, boleh bertanya kepada orang di situ. Malu bertanya, sesat jalan.

Aku tiba di jeti bot penambang ini kira-kira pukul 4 petang. Pertama kali naik bot. Takut-takut berani je sebenarnya. Tengok pula air Sungai Golok yang keruh lagi dalam, datang pula perasaan seriau. Maunya buaya besar timbul secara tiba-tiba, pengsan aku dibuatnya! Haha. Tapi didorong perasaan seronok, aku naik juga. Sampai ke seberang, aku urut-urutkan dada. Sekali trip biasanya lebih kurang 15 orang penumpang. Tambang juga murah. RM 2 sahaja! Tapi ingat. Jangan pergi waktu banjir, ya. Cari nahas.

Tiba di sana, aku di kehendaki menyerahkan IC dan mengisi satu borang di satu khemah yang dikawal oleh pihak tentera Thai. Di sini, borang tersebut akan dicop sebagai ganti IC. Boleh dikatakan permit sementara laaa.. Anda boleh pergi ke mana-mana sahaja dengan menggunakan slip permit tersebut. IC anda boleh dituntut semula dengan menyerahkan semula slip permit tersebut. Oleh yang demikian, jaga dengan cermat slip tersebut. Jangan bagi hilang, tau.

(Ini aku. Muka terpaksa ditapis. Low profile. Hehe.)

Gambar di atas ini hanya gimik. Sebenarnya bukan di Chieng Mai pun. Nama kedai itu rasanya 'Chieng Mai'. Haha.

Bila sebut 'Golok, Thailand', kebanyakan orang akan berfikir tempat 'syurga pelacuran'. Ia bergantung pada diri anda sebenarnya. Untuk makluman, Golok adalah tempat yang 'wajib' bagi kaum wanita. Kenapa? Shopping! Banyak barang-barangan yang dijual murah di sini.

Sesudah mengambil slip permit sementara, anda ada dua pilihan untuk ke pusat Bandar Golok. Samada berjalan kaki, mahupun dengan menggunakan perkhidmatan motosikal. Berjalan kaki mengambil masa kira-kira 30 minit. Aku mengambil motosikal. Tambang hanya RM 3 atau 30 baht sahaja. Teksi, LRT, bas, jangan harap sangatlah. Tidak disyorkan jika anda tidak tahu bercakap bahasa Thai.

Aku mengambil masa hampir satu jam untuk meronda-ronda sekitar Bandar Golok. Gambar di atas adalah salah satu bangunan yang tertua di Bandar Golok. Disiap bina pada tahun 1957. Tahun yang sama kita merdeka. Waktu ini, lenguh-lenguh mula terasa di bahagian pinggang ke bawah.

Penat berjalan, aku singgah ke salah sebuah kedai makan. Jangan bimbang. Di Bandar Golok ada restoran yang dikendalikan oleh orang Islam. Cuma perlu bertanya sahaja. Maaf, gambar kedai tidak dapat di ambil. Cuma yang boleh aku bagitahu, restoran tersebut betul-betul berhadapan dengan kedai seperti gambar di atas. Hehe. Kedai saloon.

Cuba teka ini botol apa? Air mineral? Air bateri? Haha. Logo macam Pepsi je.

Setelah membayar caj sebanyak RM 8 atau 80 baht, aku mengangkat punggung untuk menyambung sesi meronda. Semasa pusing-pusing 'separuh' bandar agaknya, (Bandar dia besar! Tak mampu nak pusing seluruh bandar! Serious wa cakap sama lu!) banyak perkara dan benda unik yang boleh dijumpai. Contohnya seperti gambar-gambar di bawah.

'Computer' dalam bahasa Thai. Hehe. Comel, kan?

Nama jalan yang ada di dalam Bandar Golok.

Motosikal paling comel pernah aku jumpa dan lihat! Yamaha Fino. Kalau ada dijual di negara kita, confirm laku beb!

Jam 6.10 petang.

Aku mengambil keputusan untuk berjalan kaki dari pusat bandar ke jeti bot penambang. Lenguh dan penat. Namun semua itu ditenggelemi oleh perasaan seronok dan teruja. Tiba di khemah tentera, IC aku tuntut semula. Naik kembali bot penambang. Bayar lagi RM 2. Sampai kembali di Rantau Panjang kira-kira pukul 7 petang. Waktu ini, perut sudah berbunyi menandakan masa untuk diisi sesuatu. Maklumlah, sewaktu tiba di restoran di tengah-tengah Bandar Golok tadi, masih kenyang. Jadi, minum air saja.

Antara hidangan untuk tiga orang! Tiga orang? Hehe. Ya.. sebenarnya aku bukan keseorangan pergi ke Golok.

Semasa tiba di hotel, aku berpeluang melihat sendiri seekor binatang reptilia yang cukup popular kini. Iaitu cicak pokke atau tokek atau gecko atau.. macam-macam lagilah gelarannya. Aku pernah buat artikel fasal reptilia ini dulu.

Ini dia. Cantik kan? Comel kan?

Banyak lagi tempat-tempat menarik yang kita tidak tahu. Sebab itulah gambar yang aku ambil amatlah sedikit. Okeylah tu daripada tiada langsung kan?
Aduka: Terasa macam mau pegi lagi je. Sebab tak sempat nak shopping sakan sebenarnya.. T_____T


PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
7 Comments


7 Orang Kentut Madu:

ceksumolek's said... [Reply]

ada beli apa2 tak utk sumi kat sana? :P

lalink7 said... [Reply]

bestnyee g thai..souviner xde?hehehe

amry said... [Reply]

bagus gak entry ni, bagi info kepada yang belum pernag pegi macam aku ni....
ko tak culik ke tokek tu, balik malaysia sah kaya. hehehe

dayah said... [Reply]

abg aduka ensemnya..eh tadek sapa nk ngorat ke kat sana :P aku ingtkn ko kawen lari kat golok, hik3

Chaoi said... [Reply]

perh g golok tak ajak aku seh..kat sana murah tak sekor cicak tokek?

Aduka said... [Reply]

@chaoi
sana jual bundle la bro.. biasa diorg jual 10 eko ke atas.. adalah dlm RM 5000 ke atas camtu.. depends on size cicak tuh.. huhu..

Anonymous said... [Reply]

Kenapa tambang bot mahal sangat Bro?. Sepatut RM1 jer. Anyway....hope u all enjoy. Aku boleh dikatakan seminggu 2 kali pergi Golok. Ambik stok jersi. Aku berniaga jersi....

http://www.trosworld.com/idamanonline/

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger