Ads: (Please Click!)

Wednesday, December 15, 2010

Cicak Tokek : Halal Atau Haram?


Salam.

Dewasa ini, terlalu banyak rumor @ cakap-cakap yang mengatakan seekor haiwan hutan yang dinamakan cicak tokek atau pokke atau gecko boleh mendatangkan kemewahan kepada seseorang penjual mahupun pembela. Perkara ini lebih menggemparkan lagi apabila keluarnya berita mengenai cicak bersaiz besar ini memberi pulangan lumayan kepada seorang pemuda di Sabah suatu ketika dahulu. Namun pada hakikatnya, berita tersebut sebenarnya adalah tidak benar dan cicak tersebut adalah palsu semata-mata.

Read more/less..

Hatta palsu sekalipun berita tersebut, cicak tokek ini masih dicari-cari oleh kebanyakan orang di Malaysia kerana harganya yang tinggi. Kononnya bahagian-bahagian tertentu dari tubuh cicak tokek ini dapat menyembuhkan penyakit berjangkit yang paling merbahaya dan tiada penawar di abad ini, iaitu HIV dan AIDS. Khabarnya air liur cicak tokek ini dapat menghasilkan penawar dalam satu-satu tempoh matangnya. Oleh kerana sukar untuk diperolehi memandangkan habitatnya hanya di hutan dan di pulau sesetengahnya, permintaan dan harganya melambung tinggi. Sehinggakan nilai seekor cicak tokek ini boleh mencapai jutaan ringgit mengikut berat gram tertentu.


Ini adalah beberapa cerita yang pernah di dengari. Beberapa bulan yang lalu, terdapat dua orang pemuda di Kemaman menjadi jutawan segera hasil penjualan cicak tokek tersebut. Mereka berjaya menjualnya dengan harga RM2 juta! Dan baru-baru ini pula mendapat khabar berita tentang urusniaga cicak tokek seberat 700 gram dengan nilaian RM20 juta seekor!

Daripada semua cerita di atas, adakah benar cicak tokek ini boleh menyembuhkan penyakit HIV dan AIDS seperti yang didakwa? Adakah sah di sisi undang-undang menjual atau membela cicak tokek ini? Bagaimana pula dari sudut pandangan Islam tentang penjualan atau pemakanan sebahagian daripada cicak tokek ini? Adakah ia sah, halal, atau haram? Jom kita bincangkan.

Air liur. Najis? Haram?

Menyentuh kepada isu cicak tokek, di mana air liurnya di ambil untuk dijadikan ubat. Ada cakap-cakap yang mengatakan air liur itu najis. Seperti burung layang-layang atau burung walid, sarangnya dikatakan najis dan haram dimakan oleh seseorang Muslim.

Walaupun begitu, terdapat fakta yang boleh menyanggah dakwaan ini.

Air liur atau sering disebut dengan ludah, secara hukumnya suci. Baik air liur manusia mahupun haiwan, kecuali air liur anjing. Tiada dalil yang menunjukkannya sebagai benda najis. Jangankan air liur orang yang beragama Islam, bahkan air liur orang yang bukan Islam sekalipun tetap suci hukumnya.

Dari Aisyah ra berkata, 'Aku minum dalam keadaan haid lalu aku berikan minuman ku itu kepada Rasulullah SAW. Beliau meletakkan mulutnya pada bekas mulutku.' (HR Muslim)

Dahulu orang-orang kafir yang datang kepada Rasulullah SAW bercampur baur dengan umat Islam. Bahkan ada yang masuk ke dalam masjid. Namun Rasulullah SAW tidak pernah memerintahkan untuk membersihkan bekas sisa orang kafir.

Rasulullah SAW diberikan susu lalu beliau meminumnya sebahagian, lalu diberikan sisanya itu kepada a'rabi (kafir) yang ada di sebelah kanannya dan dia meminumnya, lalu diberikan pula kepada Abu Bakar dan beliau pun meminumnya (dari bekas yang sama) lalu beliau berkata, 'Ke kanan dan ke kanan'. (HR Bukhari)


Air liur cicak tokek sama dengan air liur burung walid.

Memandangkan salah pemahaman tentang air liur, maka dikatakan air liur cicak tokek dikatakan najis dan haram. Bahkan juga disamakan sarang burung layang-layang atau burung walid yang dijadikan daripada air liur.

Dari sudut feqah, tiada apa-apa sebab yang mengharamkan makan sarang burung layang-layang atau burung walid kerana ia diperbuat daripada air liurnya, dan air liurnya adalah suci. Maka kembali kepada kaedah asas syarak. Asal kepada sesuatu perkara adalah HALAL, kecuali ada nas yang mengharamnya, dan kaedah yang lebih terperinci ialah; asal kepada benda yang bermanfaat adalah HALAL, dan asal kepada benda yang memudaratkan adalah HARAM.

Berdasarkan kaedah ini juga, sarang burung layang-layang hukumnya halal, kerana ia adalah makanan yg terbukti tidak membawa mudarat, malahan membawa manfaat kepada tubuh badan.

Firman Allah Taala: "Katakan: Tiada aku dapati dalam wahyu yang diwahyukan kepadaku sesuatu yang diharamkan ke atas orang yang mahu memakannya, kecuali makanan itu ialah bangkai, darah yang mengalir, atau daging babi." (Al-An'aam: 145)

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan (Bil. 8/79/2007) telah menfatwakan bahawa: "Hukum memakan sarang burung layang-layang adalah harus."

Maka bolehlah disimpulkan bahawa memakan atau memanfaatkan air liur (tidak kira apa pun binatang, kecuali binatang haram) adalah tidak haram dan dibolehkan. Bahkan daripada cicak tokek sekalipun.

Jual beli atau membela cicak tokek.

Cicak tokek adalah salah satu spesis dalam satu keluarga cicak yang haram dimakan. Bahkan cicak tokek bukanlah golongan haiwan yang diwajibkan disembelih (untuk dimakan).

Menurut Ustaz Azhar Idrus iaitu salah seorang ulama feqah popular di Terengganu, katanya; "Harus jual binatang yg haram dimakan jika dengan tujuan bukan untuk dimakan seperti menjual tikus untuk dipelihara. Jika untuk dimakan maka haram jual beli melainkan untuk perubatan dan disahkan olih pakar perubatan Islam." [Sumber]

Fakta dari perbahasan yang lebih meyakinkan kita:

Tokek hukumnya haram, kerana terdapat nas-nas yang memerintahkan membunuhnya. Adanya perintah membunuh suatu binatang adalah dalil haramnya binatang itu. Sebab membunuh binatang tanpa menyembelihnya akan membuat binatang itu menjadi bangkai. Padahal bangkai hukumnya haram.

Imam Syaukani telah membuat bab khusus dalam kitabnya, Nailul Authar dengan judul 'Bab Mengenai Binatang Yang Pengharamannya Difahami dari Perintah Membunuhnya atau Larangan Membunuhnya' (Bab Maa Ustufiida Tahriimuhu min Al-Amri bi-Qatlihi aw An-Nahyi ‘an Qatlihi). (Imam Syaukani, Nailul Authar, 12/484).

Dalam bab itu ada beberapa hadis, antara lain riwayat Saad bin Abi Waqqash RA bahawa: "Rasulullah SAW telah memerintahkan untuk membunuh cicak dan baginda menamainya fusaiq (binatang kecil yang fasik/tidak taat)." (HR Ahmad dan Muslim).

"Rasulullah SAW telah memerintahkan membunuh cicak dan beliau bersabda, dulu cicak pernah meniup-niup (api) kepada Ibrahim AS." (Ibnu Hajar Al-Asqalani, Fathul Bari : 3109).

Dalil-dalil hadis di atas menunjukkan adanya perintah syarak untuk membunuh cicak. Perintah syarak untuk membunuh cicak adalah dalil bahawa cicak itu hukumnya haram.

Imam Syaukani berkata, "Tokek adalah salah satu jenis cicak dan merupakan cicak besar." (Imam Syaukani, Nailul Authar, 12/487).

Dan jika suatu binatang haram dimakan, maka menjual belinya juga adalah haram.

"Segala sesuatu yang sudah diharamkan atas hamba, menjual belinya haram juga." (Imam Taqiyuddin an-Nabhani, Al-Syakhshiyah Al-Islamiyah, Juz 2/288).

Akan tetapi jika tokek itu akan dijadikan ubat, maka menjual belinya boleh dan tidak mengapa. Sebab berubat dengan sesuatu yang haram hukumnya makruh, tidak haram.

Rasulullah SAW pernah mengizinkan Abdurrahman bin Auf RA dan Zubair bin Al-Awwam RA untuk berubat dengan sesuatu yang haram, iaitu mengenakan sutera kerana mereka terkena penyakit gatal-gatal. Padahal sutera haram dipakai oleh kaum lelaki.

Maka mafhum dari kaedah feqah di atas dengan sendirinya menerangkan bahawa kalau sesuatu itu tidak diharamkan, maka menjual belinya juga tidak diharamkan.

Oleh yang demikian, dapatlah kita simpulkan bahawa menjual atau membela cicak tokek bagi tujuan perubatan adalah dibolehkan dan hukumnya harus. Jika menjual atau membelanya bagi tujuan makanan adalah tidak boleh dan hukumnya haram.

Akta bagi menjual dan membela cicak tokek.

Ada desas desus yang mengatakan bahawa cicak tokek adalah sejenis haiwan atau spesis yang dilindungi oleh Jabatan Perlindungan Haiwan Liar dan Taman Negara (Perhilitan). Dan desas desus ini ternyata benar. Cicak tokek atau nama saintifiknya Gekkonidae menjadi salah satu spesis cicak yang dilindungi oleh Perhilitan yang tersenarai di bawah Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora (CITES), di bawah Akta Perlindungan Hidupan Liar 1972 (Akta 76). Sila rujuk DI SINI bagi senarai reptilia yang dilindungi. Sila rujuk juga bahagian Perundangan dan Penguatkuasaan.

Ubat bagi penyakit HIV dan AIDS.

Inilah yang masih menjadi tanda tanya oleh semua pihak. Tiada fakta atau bukti kukuh yang menyatakan dengan kesahihan bahawa cicak tokek boleh menyembuhkan penyakit merbahaya itu. Walaupun pelbagai dakwaan yang telah dibuat oleh sesetengah pihak, namun tiada langsung bukti kukuh samada dalam bentuk notis, berita, atau maklumat sahih yang dikeluarkan oleh World Health Organization (WHO).

Mungkin perkara ini masih dalam kajian memandangkan beberapa negara seperti Holland, Australia, dan beberapa negara luar lain pernah membeli cicak tokek ini.

UPDATE!

Untuk memperjelaskan lagi isu Halal dan Haram jual beli cicak tokek ini, sila lihat penjelasan ustaz tersohor di pantai timur, Ustaz Azhar Idrus.


Aduka: Mahu bela cicak tokek! Mana tahu boleh beli kereta Porsche dan boleh buat rumah banglo 5 tingkat! Haha.


PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
12 Comments


12 Orang Kentut Madu:

amirulez said... [Reply]

kawan ade jumpe.. die dpt dlm rm2500..

kata kila said... [Reply]

takut dengan cicak.argh

Aduka said... [Reply]

@amirulez
mungkin cicak tokek tu x smpai berat 200gram..


@kata kila
cicak besar lagi takut.. lebih2 lagi cicak tokek ni gigit org n xkan lepas.. pnh dgr citer sorg brader ni kene gigit smpai putus tgn! kebenarannya, wallahua'lam..

Zintz said... [Reply]

Belum disahkan lagi boleh menjadi penawar HIV tp dah dpt jual juta2...klu dah disahkan boleh ssmpai berbillion2? cepat2 la pi cari tokek dari skang...hahaha...

Aduka said... [Reply]

@zint
kalau dh berbilion bgus gak.. dh xde org dh kje mkn gaji.. hehe..

nur anna said... [Reply]

saya slah satu antara kebanyakan orang yang mencari cicak nie jgk,
sbb boleh mendtgkan bnyk duit.tapi smpai skarang, xjumpe2 lagi cicak tue

nur anna said... [Reply]

aku salh seorang antara kebanyakaN orag yg mencari cicak ni.tp smp skarang, xjumpa2

Aduka said... [Reply]

@ST admins
kalau berminat, di terengganu ada.. cuma saudara perlu pergi ke terengganu dan berjumpa dgn org yg saya kenali..
terima kasih..

TUDUNG JENN COLLECTIONS said... [Reply]

cicak ni comel...
ahhahaha

mrs shahmi said... [Reply]

eh..tpu ke sal jual bli cck ny?xla..abh & cousin jual tau..dpt duit dh pn

Aduka said... [Reply]

@tudung jenn
memang comel.. tp garang gile.. asyik nak menggigit je..

Aduka said... [Reply]

@ieyla
mmg x tipu.. mmg penah ada org jual.. kaya raya pn dah ada..
=)

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger