Ads: (Please Click!)

Thursday, April 29, 2010

Contest: 10 Sebab Menggunakan Internet



Contest lagi!

Hari ini buka blogger list, terus nampak artikel dari Shah Rukh Hans *nick poyo! hehe..*. Macam menarik. Aku terus lompat ke blog penganjur. Eh eh! Si Atok Poyo rupa-rupanya. Alaa.. atok poyo yang famous dalam Facebook tuh! Tafsir Mimpi, Tukang Nujum.. dia la tu! Siapa-siapa yang pernah guna aplikasi Facebook Atok mesti tahu. Aku dulu pernah guna. Bukan mahu percaya 100% pun. Karut! Main-main saja, sekadar suka-suka di waktu kebosanan. Hehe.

Hadiah contest ini menarik juga.

Tempat Pertama – RM100 tunai
Tempat Kedua – RM50 tunai
Tempat Ketiga – RM25 tunai

Jom sertai bersama! Klik SINI ya!

Okey. Di nyatakan di bawah 10 sebab aku guna internet. Penting woo internet bagi aku.

Klik spoiler ini untuk meneruskan bacaan..


1) Check email di GMail

Ini adalah wajib setiap kali aku buka browser. Di mana-mana pun aku online; di rumah atau di cyber cafe. Tab pertama browser yang aku buka adalah semestinya email. Email ini teramat penting bagi aku. Di email aku biasanya banyak masuk dari blogger, Facebook, email forward, kerja, bisnes, dan sebagainya. Boleh dikatakan 30% dari keseluruhan email adalah spam. Yang ini wajib ada. Entah dari mana datangnya email seperti ini. Macam tahu-tahu pula email aku. 20% daripadanya pula adalah forwarded email. Separuh darinya dari rakan, dan separuh pula lagi dari entah-siapa-siapa. Tapi terus terang aku cakap, aku tak pernah submit mana-mana untuk forwarded email ni. Hatta dari sesawang @ blog BLUE sekalipun! Haha.

2) Facebook

Yang ini wajib buka juga. Ramai rakan di sana. Aweks-aweks juga. Haha. Kalau dulunya, aku mendaftar di Facebook disebabkan game. Sekarang ini tidak lagi. Semalam pun masih 'digoda' oleh Hans tu untuk join dia main game. Mula-mula 'goyang' juga jiwa aku ni. Tapi bila fikir-fikir secara mendalam, nehi hai! Sorry la Hans. Not interested anymore! Haha. Jadi sekarang di Facebook aku banyak komen sana sini. Bersembang, dan mengutuk juga. Kadang-kadang Facebook ni bagus, tau. Kita boleh lead info rakan-rakan kita. Yang jauh dan yang dekat. Apa yang dia buat, apa aktiviti dia, dan kebanyakan mood diorang pun kita boleh tahu. Nak nak yang jenis feeling or jiwang terlebih tu. Di Facebook sajalah tempat meluahkan segala 'emosi-emosi'. Haha. Aku? Ada juga. Tapi jarang sangat la beb! Awww..! :P

3) Blogger

Yang ini wajib juga. Tak buka, tak sah! Buka dan baca blog rakan-rakan dulu. Boleh dikatakan 70% dari senarai artikel aku buka dan baca. 30% lagi adalah bila perasaan diselubungi kurang minat. Betul la blogger otai-otai cakap. Tajuk artikel juga penting untuk menarik minat pembaca blog kita. Hmmm.. psikologi! Kemudian, selepas habis baca blog rakan-rakan, komen dan sebagainya, aku bermula menaip artikel aku. Itu pun jika ada idea. Jika tiada, blogwalking sajalah. Itu pun sekadar yang termampu. Minat untuk blogwalking tinggal 60% saja setakat ini. Haha. Mujurlah belum down macam Kapten Luffy. Dia sudah tidak berminat untuk blogwalk lagi.

4) Shoutmix

Di halaman blog aku ada widget shoutmix iaitu satu kotak ruangan sembang yang aku sediakan khas untuk rakan-rakan yang baru dan yang lama. Di sana, aku boleh berkomunikasi dengan mereka. Namun, aku tidak membuka laman blog aku secara terus. Aku akan ke Shoutmix.com dan aksesnya dari sana. Kemudian, barulah aku blogwalk dan bersembang dengan mereka. Aku amat cerewet tentang ruangan sembang. Jika ada ayat-ayat pelik, porno, maki hamun, dan ulang-ulang, aku boleh buang dan haramkan (delete and ban!). Kadang-kadang kaki iklan pun ada. Walaupun begitu, aku masih memberi kelonggaran serba sedikit untuk pelawat-pelawat meninggalkan iklan mereka. Yang mana okey bagi aku, aku tidak buang dan haram. Biar begitu saja.

Nombor 1 hingga 4 adalah tab wajib di browser. Bila tengok saja browser aku, 4 benda di atas ini tersusun cantik tab-nya pada browser. Haha.


5) Yahoo! Messenger (YM)

Antara sebab aku perlukan internet juga. Di sini antara paling ramai senarai rakan-rakan aku. Dari rakan zaman sekolah, kolej hinggalah rakan kerja lama dulu. Semua ada. Penting sangat-sangat bagi aku. YM juga adalah aplikasi penting selepas Facebook. 5% senarai contact yang tiada di Facebook, tetapi ada di YM!

6) Aplikasi Peer-to-peer (P2P)

Apakebendekah P2P ini? Korang tak tahu? Pernah guna torrent tak? Pernah guna Ares tak? Bearshare? Ha.. itulah P2P! Perkongsian fail-fail seperti mp3, fail video dan movie, gambar, dan sebagainya secara akses secara beramai-ramai di platform yang sama. Itu kefahaman aku. Definisi sebenar korang boleh cari di internet. Aku guna P2P ni biasanya mencari mp3, video, dan movie.

7) Politik

Haha. Kelakar betul. Serious s**t, okey. Dulu aku cukup-cukup anti bab-bab politik. Namun bila dah besar panjang, tahu tanggungjawab, nak tak nak kena juga terlibat di medan peperangan politik tanahair. Walaupun begitu, aku tidaklah fanatik sangat. Sokong mana pihak yang betul sahaja. Lagipun, aku tidak 'berpolitik' di landasan yang salah. Aku tiada blog politik. Di sini pun aku langsung tiada membuat ulasan atau artikel berkaitan politik. Walaupun aku sedikit sebanyak lead info fasal politik negara kita. Biasanya aku akan buka laman sesawang kedua-dua belah parti. Yalah. Negara kita ini boleh dibahagi kepada 2 haluan. Haluan kiri dan kanan. PKR dan BN. Aku ni jenis kalau nak tahu sesuatu cerita, mesti tak dengar sebelah pihak je. Mesti mahu dengar cerita kedua-dua belah pihak. Jadi, aku akan buka blog atau sesawang kedua-dua belah parti. Contohnya, berita fasal Anwar Ibrahim di HarakahDaily atau Malaysiakini. Aku baca sampai habis. Lekat di memori ingatan. Kemudian, aku buka pula cerita yang sama di Utusan atau mana-mana akhbar pro kerajaan. Aku baca sampai habis. Kemudian, remind dan nilai. Dari situ kita boleh compare, mana satu betul mana satu 'si putar belit', mana satu fitnah, mana satu agenda propaganda, mana satu cerita reka-reka, dan sebagainya.

Berpolitik itu WAJIB dalam Islam. Namun biarlah kita di 'saluran' yang BETUL, okey.

8) Gadget dan komputer

Ini hobi sampingan aku. Kerana tidak mampu, sekadar tengok pun jadilah! Bila sudah minat, tengok pun sudah puas. Biasanya aku akan buka di laman Mobile88.com. Kebanyakannya telefon bimbit la. Selain gadget terkini, di sana juga terdapat ulasan terperinci dan komen-komen pengguna. Malah tersedia juga klip-klip video untuk tatapan peminat gadget.

Untuk info tentang dunia komputer pula, aku banyak menghabiskan masa di sesawang Need for Games (N4G). Antara sesawang paling menarik bagi aku. Semua ada. Tentang OS, aplikasi komputer, jentera komputer terbaru, komen, laptop, permainan konsol, dan sebagainya. Boleh dikatakan, jika anada minat game, komputer, dan barangan elektronik canggih, sila ke laman sesawang ini!

Kadang-kadang game lucah pun mereka buat review! Tak percaya? Aku dah cilok satu gambar dari sesawang tersebut. Haha.

9) Kerja part-time

Sebenarnya aku tidak pernah heboh fasal ini di blog. Namun untuk contest ini, terpaksa senaraikan juga. Sekarang aku tidak bekerja. Maka aku terpaksa cari alternatif lain untuk menjana duit. Oleh yang demikian, aku telah menyertai sesawang yang menyediakan kerja part-time, iaitu Freelancer.com dan EUFreelance.com. Pakai dollar. Antara kerja yang aku buat adalah designing dan coding. Aku biasanya pilih kerja yang simple dan murah saja. Kalau yang mahal, selalunya kerja itu susah nak buat. Walau bagaimanapun, biasanya yang murahlah yang paling sukar nak dapatkan. Siapa cepat dan offer terendah, dia dapat!

10) Klip, trailer, dan wayang

Kerja, berblog, berpolitik, kadang-kadang memenatkan otak. Otak penat, automatik jiwa tenat dan tak tenang. Maka untuk meneutralkan kembali, aku biasanya melayan klip-klip video, cerita, dan trailer di YouTube.com.

Dengar-dengar, ada Tube lain selain YouTube. Apa ek? Kata orang, popular juga. BlueTube ke? RedTube ke? GreenTube ke? Siapa tahu? Haha.

PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
2 Comments


2 Orang Kentut Madu:

joegrimjow said... [Reply]

erkk
cam best
nak join ke tidak
urmm
urmmm
tgok la dulu camne
hee

aduka said... [Reply]

ko byk idea n ligat di tenet..
sure leh join punye..
=)

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger