Ads: (Please Click!)

Sunday, January 31, 2010

Gunalah Kelambu..



Ini peristiwa 9 tahun yang lepas. Waktu itu aku di tingkatan 5 Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Ismail 2, Kemaman. Waktu itu, minat aku untuk belajar ditolak ke tepi. Aku banyak bermain-main dan lewa saja tentang pembelajaran. Maka, aku banyak ponteng kelas-kelas tertentu. Kebanyakan cikgu tidak mempedulikan aku. Lembaga disiplin pun sudah muak menulis namaku di dalam rekod disiplin. Dan pada hari itu, aku meninggalkan kelas Prinsip Akaun kerana kurang minat. Aku ponteng dan terus ke kelas Perdagangan untuk lepak bersama rakan. Kadang-kadang cikgu ada di kelas Perdagangan pun aku tidak peduli. Tidak kira subjek Ekonomi sekalipun, aku turut serta sedangkan aku kelas aliran Sains.

Kebetulan waktu itu subjek Sains sedang berjalan di kelas Perdagangan. Tanpa segan silu aku ambil 'port' di meja belakang. Cikgu yang mengajar waktu itu adalah guru kelas aku sendiri iaitu Mr Foo. Cikgu cina. Aku pernah cerita fasal Mr Foo untuk entry yang lepas. Pelatnya agak kelakar sedikit.

Mr. Foo di'sinonim'kan dengan penyakit kansernya. Bukannya dia yang menghidap penyakit kanser. Akan tetapi, dia cukup anti dengan penyakit tersebut. Segala amalan di dalam kehidupan yang boleh menyebabkan kanser amat dia titik beratkan. Pernah suatu ketika, waktu itu aku di makmal Kimia. Sedang dia asyik mengajar, tiba-tiba dia menutup hidung sambil mengerutkan muka. Aku terpinga-pinga.

Klik sini untuk meneruskan bacaan..

"Kamu ada hidu bau ka?", tanya Mr. Foo kepada kami. Kami memandang sesama sendiri. Bau apa? Kami masih kurang mengerti persoalan cikgu Kimia kami itu. Mr. Foo berjalan merapati pinggir tingkap dan memandang ke luar. Tiba-tiba dia marah dan memaki hamun.

"Bodo orang tua! Bakor sampah sesuka ati. Bahaya! Boleh jadi kanser!"

Kami tergelak besar. Sensitif betul hidung dia. Pakcik 'cleaner' yang tidak bersalah juga dia persalahkan. Katanya, pembakaran bahan plastik boleh menyebabkan kanser. Walaupun tanpa bau, bahan kimia yang teresap di udara adalah merbahaya dan memudaratkan kesihatan. Katanyalah... Aku pun tidak pasti. Dia cikgu kimia, dia lebih mengetahui.

Berbalik semua kepada cerita asal.

Seperti biasa, masuk saja kelas dia terus berceramah tentang penyakit kanser. Waktu itu, dia bakal mengajar sub-topik Sains yang bertajuk tindak balas air dan udara, kalau tidak silap. Macam-macam dia sentuh. Hal basuh tangan, hal semasa makan malah hal semasa tidur.

Katanya, "Jangan guna penyembur nyamuk sebelum tidur. Ubat nyamuk pun jangan guna. Kanser!", sambil tersengih.

Seorang pelajar perempuan mengangkat tangan dan bertanya, "Habis tu cikgu, takkan kitorang nak bertarung dengan nyamuk malam-malam. Rimaslah, cikgu."

"Guna kilambu (kelambu)!" katanya sambil mengangkat jari telunjuk. Sambungnya, "Guna kilambu manyak silamat. Nyamuk takkan ganggu kita masa tidur. Kalu boleh, tidur dalam kilambu.. makan dalam kilambu.. minum dalam kilambu.. buat semua dalam kilambu." Dia cuba membuat lawak. Dia tersengih seperti kerang busuk. Namun lawaknya tidak menjadi. Kami terpinga-pinga. Yalah. Zaman sekarang mana ada lagi orang menggunakan kelambu. Kebanyakkan guna penyembur nyamuk seperti Ridsect. Jika tidak pun guna penghalau nyamuk elektrik. Agak kuno menggunakan kelambu.

Penyataan Mr. Foo agak tidak memuaskan hati salah seorang dari rakan aku. Jawapan yang diberi olehnya seolah-olah menyindir dan main-main. Lantas rakan aku yang agak nakal ini menujukan satu soalan.

"Kalau saya mahu gunakan spray nyamuk juga boleh tak cikgu? Saya tak mahu guna kelambu."

Mr. Foo menjawab, "Nanti kamu kena kanser!"

Dengan senyuman mengancam, rakanku membalas, "Takpelah kena kanser. Boleh lagi hidup 3 atau 4 tahun. Kalau kena denggi tak sampai 3 hari aku dah kiok (mati)!"

Kami tergelak besar. Satu kelas kecoh. Ada benar juga kata rakanku itu. Kami gelak sampai berair mata. Aku lihat muka Mr. Foo agak merah padam. Malu agaknya. Setelah beberapa minit ketawa, dia langsung meneruskan pembelajaran. Tiada lagi ceramah fasal kanser. Haha..

PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
12 Comments


12 Orang Kentut Madu:

joegrimjow said... [Reply]

haha
pakai lah redsek (btol ke eja tu?)

xpernah pakai kelambu sepanjang idup ni
seb bek idup lagi

aduka said... [Reply]

haha..ntah..aku pn lupa cmne eja dia..bntai je la..

aku pnh gna klambu ms umo 2 - 4 thn g2..

Ah Fatt said... [Reply]

aku rasa dia trauma sama kanser lah cikgu tu

alien said... [Reply]

ahaha,
tigt zaman bebudak dulu..
tido pakai kelambu..
masatu penggunaan ridset belum meluas, masa zaman ubat nyamuk..
hohoho

hasni said... [Reply]

skrg umah byk nyamuk
rs mcm nk tdu dlm kelambu la
katne nk dptkan klambu ek;-p

IxoR@ said... [Reply]

gunakanlah kelambu....

cik pora tido guna kelambu...ekekekeke....

aduka said... [Reply]

hasni:
good question..
mane nak cari skrg???
hahahaha..

Cik Peanut said... [Reply]

peanut pernah tengok citer diowang wat...buaya plus manusia..wooo...ganas doh...
tapi citer je lah

aduka said... [Reply]

cik kacang:
huih cik kacang.. kat entry mana yg cik kacang kumen ni? salah port ni.. hahahaha..

PenuliS said... [Reply]

masa kecik2 dulu..maleh tul nk ikat kelambu.tau tido je dlm kelambu...pasang kelambu pun nyamok tetap masuk..haih..

aduka said... [Reply]

penulis:
sbb tu sia2 je pkai kelambu.. nymok ttp leh masuk.. kite kne denggi.. 3 ari lps tu.. KIOK! hahaha..

acu intan said... [Reply]

Sekarang mane de orang pakai kelambu yang kena carik paku kat dinding nak wat gantung tali tu..?
Sekarang pakai kelambu moden.. kelambu khemah.. mudah dipasang, mudah dilipat, kemas disimpan..
Saya suka pakai kelambu.. tidur lena.. tanpa gangguan apa2 jenis serangga pun..

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger