Ads: (Please Click!)

Friday, July 24, 2009

Cerita Si Pengawal Keselamatan


saya bekerja di sini sudah lebih dari lima tahun.. sesudah pencen, saya banyak menghabiskan masa di rumah.. namun dalam beberapa bulan, saya merasa sungguh bosan.. jadi saya memilih untuk bekerja sebagai pengawal keselamatan di sekolah ini.. saya mempunyai beberapa orang anak.. mereka sudah pun dewasa dan ada juga yang telah berumahtangga.. sejak kematian isteri tercinta pada tahun 2008, saya tiada sesiapa lagi kecuali anak perempuan saya, dan pelajar-pelajar di sekolah ini.. di rumah, anak perempuan saya yang bertanggungjawab menjaga saya.. dan di tempat kerja pula, saya menganggap pelajar di sekolah ini seperti 'anak-anak' saya..

dahulu hati saya keras seperti batu.. bila usia menjangkau senja, ia sudah menjadi gering dan mudah tersentuh.. siapa tidak kecewa dan berasa kecil hati apabila 'anak-anak' di sekolah ini menganggap saya seperti 'sampah'?! saya orang tua, dan sepatutnya saya perlu dihormati.. bukannya dicaci maki..

Klik sini untuk meneruskan bacaan..

saya tidak menyangka remaja kini semakin bermasalah.. kalau di zaman saya dahulu, sekolah antara satu tempat mulia selepas masjid dan surau.. guru pula antara golongan yang perlu dihormati dan ditakuti selepas imam dan guru mengaji.. kini tidak lagi.. semua sudah berubah.. jika guru-guru pun langsung tidak dihormati apatah lagi saya.. lelaki tua yang hanya seorang pengawal keselamatan.. tugas yang hanya mengawasi keluar masuk manusia dari kawasan sekolah ini.. gaji pula tidaklah setanding guru yang mengajar di sini..

pernah pada tahun 2008, saya menangkap pasangan pelajar lelaki dan perempuan sedang berkhalwat di blok lama sekolah ini.. seperti pasangan 'beruk'! saya memarahi mereka.. saya meminta kad pengenalan mereka berdua, namun saya pula dimarahi dan dimaki.. sudahlah diherdik, saya juga dimarahi oleh kedua ibubapa pelajar tersebut selepas mereka dipanggil oleh pengetua sekolah.. kata mereka, saya tiada hak untuk mencampuri urusan keluarga mereka.. saya begitu kecewa dengan alasan yang diberi oleh kedua ibubapa mereka.. tiada maruahkah mereka? jika dipandang dari sudut agama, berkhalwat adalah haram.. tapi ibubapa pula seolah-olah tidak mengambil berat tentang hal itu dan langsung tidak merasa bimbang akan masa depan anak-anak mereka..

(sekadar gambar hiasan)

pada tahun yang sama, sekolah ini gempar dengan kematian seorang pelajar lelaki di Pahang.. pelajar tersebut adalah pelajar sekolah ini.. apa punca dan tujuan pelajar itu lari saya sendiri pun tidak tahu.. apa yang saya dengar dari mulut cikgu di sini, budak lelaki itu lari dari asrama pada waktu malam dengan melompat pagar belakang sekolah.. dia lari mengikuti kawan sekampungnya.. akhirnya, pihak sekolah mendapat berita kematian pelajar tersebut pada keesokkan harinya.. setelah disiasat, pelajar tersebut pergi berkelah tanpa kebenaran guru di suatu tempat terkenal di Pahang..

bukan itu sahaja malah ada yang lebih teruk lagi.. ini berlaku kepada pelajar perempuan pula.. ibubapa pelajar tersebut datang ke sekolah menangis dan meraung seperti dirasuk jembalang.. awalnya, saya dipanggil oleh pengetua untuk ke bilik disiplin.. sebaik tibanya di sana, saya lihat bapa budak itu mengamuk dan menengking dengan kuatnya.. ibunya pula tidak henti-henti menangis.. pengetua membisikkan sesuatu ke telinga saya.. alangkah terkejutnya saya, sehinggakan jantung saya berdegup kencang.. rupa-rupanya pelajar perempuan tersebut ditangkap oleh Jabatan Agama Islam di sebuah hotel di Kuala Lumpur kerana berzina! saya istighfar dan mengucap panjang.. saya memandang ke arah kedua ibu bapa pelajar perempuan tersebut.. terpampang jelas kekecewaan pada raut wajah bapa si pelajar perempuan tersebut.. terdetik dihati saya, alangkah berdosanya seorang anak membuatkan ibu bapa menitiskan air mata dan memutuskan harapan mereka.. betapa besar harapan ibu bapa yang menggunung, dan akhirnya berkecai dengan perbuatan anak yang tak tahu mengenang budi dan pengorbanan ibu bapa.. beberapa hari kemudian, saya mendapat tahu bahawa pelajar perempuan tersebut akhirnya dibuang sekolah..

remaja tiada adab? (sekadar gambar hiasan)

apa yang menyedihkan saya, ada remaja sekolah yang biadab.. tidak tahu menghormati orang yang lebih tua.. baru-baru ini, peperiksaan sedang dijalankan di sekolah ini.. saya difahamkan jadual peperiksaan akan habis lebih awal dari jadual kelas harian biasa.. namun saya mendapat arahan agar tidak membenarkan pelajar sekolah pulang awal dari waktu pulang pada hari persekolahan biasa..

pada suatu hari, saya pandang dari jauh.. saya dapati seorang pelajar lelaki berjalan laju ke arah tempat letak motosikal.. dia menghidupkan enjin motosikalnya dan meluru untuk keluar.. saya cuba untuk menahannya.. dia berhenti betul-betul di hadapan saya.. saya melarangnya dan menyatakan padanya bahawa bukan masanya lagi untuk dia pulang ke rumah.. saya menasihati agar dia masuk ke kelas semula, namun budak itu berdegil mahu pulang juga.. saya menggelengkan kepala tanda menyatakan tidak boleh.. tetapi saya diugut oleh pelajar lelaki tersebut.. dia nekad mahu melanggar saya jika saya cuba menghalangnya.. apa boleh saya buat.. saya membiarkan saja dia pergi.. beberapa ketika, saya merasa panas di pipi.. tanpa saya sedar, air mata saya mengalir..

kes gaduh sudah menjadi trend di sekolah (sekadar gambar hiasan)

sebenarnya, banyak lagi kes yang saya hadapi.. kes gaduh, tangkap khalwat, peras ugut, melawan guru, cabul pelajar perempuan, vandalisma, tak perlu saya cakapkan lagi.. kes ini setiap tahun ada.. malah menurut laporan sekolah, ia semakin meningkat.. cuma pihak sekolah hanya merahsiakan perkara ini dari pengetahuan umum.. saya begitu kecewa bila ada ibu bapa yang hanya tahu menghantar anaknya ke sekolah, tanpa mengambil tahu perkembangan anak-anaknya di sekolah..

saya tidak salahkan guru atau sekolah dalam hal masalah remaja sekolah ini.. dari pengalaman dan pemerhatian saya, ibu bapalah yang patut dipersalahkan.. kalau tidak dari sikap sambil lewa ibu bapa, masakan masalah remaja sekolah berlaku dan semakin meningkat? ibu bapa sepatutnya perlulah memberi perhatian yang lebih, tidak kiralah samada anak lelaki mahupun anak perempuan.. tidak bermakna umur mereka meningkat dan dewasa (kononnya) mereka patut 'dilepaskan' dan bebas untuk berfikir dan berdikari.. memang benar mereka patut berdikari tetapi biarlah ada had-had dan batas-batasnya selari dengan pemerhatian ibu bapa.. bukannya seperti melepas lembu dari kandang.. sepatutnya sewaktu mereka di peringkat usia remaja inilah kita sebagai ibu bapa perlu memberi perhatian yang lebih berbanding mereka di usia kanak-kanak..

'saya' yang dimaksudkan dari cerita di atas adalah hasil perbualan aku dengan salah seorang pengawal keselamatan yang bertaraf pakcik semasa aku sampai ke sekolah menengah teknik daerah kelahiran aku.. pada masa itu aku menjemput adik aku untuk pulang dari sekolah.. kebetulan aku sampai awal di sekolah tersebut.. maka, aku mengambil kesempatan untuk berbual dengan pakcik tersebut dahulu sementara menunggu adik aku balik.. maaf, aku terlupa ingin bertanya nama pakcik tersebut.. semua cerita di atas adalah BENAR yang keluar dari mulut pakcik itu sendiri.. sebenarnya banyak lagi yang diceritakan oleh pakcik itu, tapi aku dah lenguh nak menaip.. dan aku rasakan macam common saja yang lain-lainnya..


PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
15 Comments


15 Orang Kentut Madu:

joegrimjow said... [Reply]

banyak benda sedeh
yg pntg
jaga anak bini nanti jgn jadi sedeh

Cik Amy Sensei said... [Reply]

^__^

bEEdLE d' bARd said... [Reply]

takut tgok anak2 remaja jd mcm ni skrg..tp xtau la ape cara yg boleh kita amik untuk bendung benda ni..sbb budak2 skrg memang dah tak hormat orang tua..

KhairiL's said... [Reply]

sedih bila tgk bdk2 muda(selain dr aku) skrng

♥ sOFIa ♥ said... [Reply]

heee. betul sekarang banyak yang tidak benar di sekitar sekolah. tidak seperti dulu lagi

hrmmm.

qishie said... [Reply]

hmm..entahlah..terlampau dilimpahkan dgn kemewahan kot.huuu

-eni- said... [Reply]

betol!!!
skang ni memang sangat2 terok la keadaan disiplin pelajar...
takot nak jadi cekgu skang~
dolu2 even xsuke cekgu mane2 still perasaan hormat tu wujud...
skang ni.. langsung da ilang semua tu...
budaya kapel2 ni pon mmg xheran da. bukan setakat kapel da skang ni...
keruntuhan moral yg sangat2 teruk...
tapi yg prob... msg2 nak tunding jari...
susah la kan...
eyh.. panjang pulak...
macam kat blog sndiri lak rase...
kik kik kik..
sowi ye mr aduka....
emosi lebih... hahaha~

sabhi87 said... [Reply]

Assalamualaiku aduka btl apa yang kau cakap budak2 skrg hampeh..
huhuh
x ada disiplin dan data sopan..
huhuh

cik ateen said... [Reply]

agak r kesian pak cik tua tuuu..
uhuhu...
ape laa anak2 zaman skrg ni..
xbersyukur msih ade bapa..
uhuhu..

elle said... [Reply]

astagfirullahalazim... ape nk jd budak2 skrg nih....

Ivy Metaga said... [Reply]

hurmmm...sekarang macam2 jak yg berlaku di sekolah, bukan setakat pelajar, tapi sekarang ada juga kes2 guru2 yg mengambil kesempatan ke atas pelajar2 nya...

apa nak jadi...

apa nak jadi...

eyena said... [Reply]

hahai kecian pakcik tu.. tak potot betul dia dilayan mcm tu.. budak2 ni mmg kena basuh bersih2 baru pandai nak hormat org tua kot.. hmm parah dah zaman ni..huhu

guard pon sama, ada yang betul2 baik, ada jugak yg turut ambik kesempatan.. sapa yg salah? hmm

susah2..

DilOt said... [Reply]

ape la nak jadi dgn budak2 zaman sekarang...

kene rotan sket sbb mmg nakal..tp mak bapak lak tak pecaye...

cacen86 said... [Reply]

sebagai bakal pendidik dan pemerhati dunia skrg,mmg perlu diakui,pelajar skrg banyak da rosak...
cumasegelintir jer kot yg masih baik...

beza ngn zaman kite dlu...remaja rosak minoriti...skrg ni,da jadi majoriti..padahal,baru jer 5 -6 taun tgglkn alam skola..tp,mcm2 da jadik..huhu..

dunia dunia

nursarah87 said... [Reply]

love this entry..

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger