Ads: (Please Click!)

Wednesday, June 18, 2008

Budak Poyo (Siri 2) - Result SPM Punye Pasal


Origina Post: 23 November 2007

Huhuhu.. bila difikirkan balik pasal keje aku ni, kdg2 sakit kpala, kdg2 boring, kdg2 penat pon ade, kdg2 bengang pon ade, kdg2 BEST pon ade..yg BEST ni la aku nak kongsi ngan korg..maklum la keje aku ni related ngan customer.. skang ni plak internet mmg pnting.. serba-serbi nak access internet..apply keje, apply utk blaja, apply itu ini..segala urusan semua nak internet.. malah dlm internet gak la byk company di malaysia amik pluang utk promosikan produk diorg.. kerajaan kita pon skrang dah berkuatkuasa ttg urusan melalui internet.. cthnya cam SPA tu ha.. bak kata kalu nak list btol2 kat sini berpeluh2 la..sakit gak la jari nak menaip..nk2 aku yg ‘malas’ nk mnaip neh..kehkehkeh..byk sgt la kan..korg paham2 je la..so bila keje dah related ngan cstomer, mcm2 jenih 'manusia' la aku dh jumpa..yg kecik, yg gumuk, yg juling, yg boroi, yg kuruih, yg bergaya, yg seksi, yg seksa dan yg penting skali yg POYO lg BERLAGAK nak tuuuuuttt ni..

sbnarnya keje aku bukan nak mngutuk sgt org2 camni, bkn nak mngata sgt org2 camni, ATAUPUN bkn nak mencaci, maki hamun MAHUPUN mjaga tepi kain org..tp bila dah sampai tahap kita sendri pon NAIK MENYAMPAH TAHAP SAMPAH BUSUK ni, rasa nak MUNTAH hijau, biru, kuning, hitam pekat melekat jugak! Dan aku bkn ada masa sgt nak jaga tepi kain org nih dan tu bukannya ‘hobi sambilan’ aku pon! Tp bila perkara tu dah jadi depan mata, dengar di tlinga kiri kanan sendri, mulut sendri yang bercakap, hati sendri yang tahan sabar ngan org POYO camtu, sape2 pn tak sanggup nak tahan beb!

Ntah nape sehari dua ni, sejak dua menjak ni, aku bjumpa ngan org POYO camni dlm idop aku..dlm minggu yg sama plak tuh.. adess.. penin aku mikir, ade lagi manusia cengginih dlm dunia, dlm bumi Malaysia yg kite CINTAI sangat2 nih..yelaaaaa..cinta la konon.. nyanyi lagu negaraku bagai nak rak! Sambut merdeka cam bleh gegar satu dunia! Ade la suatu petang..ujan turun renyai2 time tu (amboi..cam penulis novel plak..), ade sorg cstomer ni marah2 sambil membebel apekebende aku tak pasti la.. time tu aku baru balik dari mlawat member aku yang ‘seangkatan’ dengan aku kat area2 tempat aku keje gak.. masuk je opis, staf panggil2 suh aku handle cstomer tu.. aku tanya pasal ape? Staf aku ckp, cstomer ade masalah ngan internet.. aku tgk cstomer tu (duk depan pc sambil membebel 5 6 kilogram SAMPAH!) hah.. POMPUAN! “bese laaaaa..pomwan byk songeh la sikit..” pikir aku dlm ati.. so aku pegi la kat pomwan tu..bapak die pon ade kat situ skali..berdiri dgn muka selamba.. cuak gak la aku kan..aku pn tnya la, “ade apa masalah cik?” tanya dengan sopan dan lembutnye sore aku..kalah la pramugari malaysia airlines tuh.. tp yg sedihnye, aku plak yg kene marah..

“hey you! I got a problem here.. i ask for your staff to give their hands for me.. tp staff you scold sama I! I’m your cstomer, right?” pergh..! panggil aku ‘hey’! speaking s*al.. aku terkejut la gak kan..tetiba lak aku kene marah.. pehal lak minah nih? Aku tgk la btol2 muka die, gaya die.. eh.. pakai tudung xkan org putih plak kan..? perghhhhh.. MELAYU siot! ORG MELAYU KITA SPEAKING OMPUTIH TAHAP MAUT NYER!! Aku pn dengan selamba la jawab, “ya cik. Saya minta maaf cik psl staf saya. Boleh saya tolong cik?” jwb aku dengan muka x bersalah.. “ni ha.. i nak bubuh gambar I dlm borang dlm internet ni, tp x boleh. I nak letak inside this box here. I ask your staff but your staff marah2, ckp lebih kurang ngan I..” kata minah ni.. “bubuh gambar? Pakai gam ke pomwan? Ke pakai stapler?” pikir aku..ade ke nak buh gambar nak pakat buh camtu je..aku pn ckp lah.. “mana boleh bubuh camtu je cik..kalau dlm word bleh la nak buh camtu..dlm internet kita kene upload dulu..”

“you know it, so you show it to me lah!” eh eh minah ni.. aku tau la keje aku.. so aku tunjuk step2 die kat MINAH OMPUTIH LONDON nih.. die perati sambil mulut die x abis prot pret prot pret.. bese la pomwan.. aku paham sangat.. kalu nak marah sure ‘enjin’ dia panas.. dh tau dah minyak 4T die x bubuh atau terkurang isi.. sbbnya bila dah x bubuh atau terkurang isi, bising la bunyi enjinnya..ibarat camtu la kan..dalam ati aku, sabar, sabar, dan sabar.. lyn die ni as customer jugak la kan.. si bapak die ni diam je pada mulanya, pastu blah kluar kedai sbb malu kot.. smasa sblom minah ni membebel 5 6 kilo kat aku, bapak die pesan kat aku, “adik, anak pakcik mmg camni..tolong la ajar die ye..” huhuhu.. bapaaaaakk... sure tau fiil anak die camne kan..? aku ikut la kate bapak die tu..bkn nak kenen2 ngan bapak die sbb anak die, tp dalam paleotak aku fikir just lyn die as customer yg dia ni nak sgt.. alahai.. aku punye bebel, sampai aku skali tulih bahasa omputih dlm blog nih! Siot la..

Tgh duk ajar si minah ni, sampai part suh submit, xleh nak submit borang tu..last2 aku tutup IE (Internet Explorer) die tu, aku buka guna Mozilla.. aku rasa mesti IE prob nih.. minah ni tgk je aku buat tanpa kata sepatah haram pon.. aku masuk balik laman web die tadi.. laaaa.. Permohonan jadi jururawat rupe2nye.. pergh! Kalu btol2 la die ni jadi jururawat, nasib laaa sape2 jadi pesakit bawah jagaan die.. mesti kene bebel tahap SAMPAH 80 kilo! Sure punye.. nak2 mat2 rempit nih.. aku dpt tau jururawat dan doktor di pelusuk malaysia ni mmg anti mat2 rempit yg eksiden.. layan lebih kurang jerk.. sbb aku penah dilayan macam mat rempit sbb aku eksiden moto..doktor ngan nurse ingat aku merempit! So, layan aku lebih kurang je la.. last2 tau aku bukan merempit, baru la elok layan aku.. Siol la doktor.. walopon aku ni bekas mat rempit, tp aku tau perasaan camne bile kene layan camtu la kan.. kita ni seme manusia, seme ade perasaan.. kalu dah job menjaga, menunaikan tanggungjawab menyembuhkan seseorg pesakit, JUST DO IT!!! Jgn biar atau layan lebih2 kurang! lyn as patient la kan? Bodoh.. nama je doktor, nurse..tp rawat org cam nak rawat KUCING atau ANJING! Die punye rempit, pegi mamp*s die la kan..korg sbg doktor punye keje, buat la keje korg.. aku kata gini bukan aku nak back-up sangat mat2 rempit ni..aku tak mnyebelahi sapa2 pon.. tapi at least keje tu biar professional la.. jgn wat sambil lewa..jgn layan org aka pesakit yg tak buat salah kat kite macam haiwan..! aisey.. terbabas citer mende lain plak aku ni..

Berbalik kpd citer kita td.. aku perati la si minah ni isi borang permohonan jadi nurse nih.. perati punya perati, nampak la beberapa error dan mistake yg die wat.. die cakap, “I x brapa pandai internet2 ni.. so you help me to handle this thing lah ye..” “ye la pomwan.. aku tau la.. aku ajar kau la niii..” jawab aku dlm hati.. aku pn ckp kat minah ni, “xpe.. awk ikut je arahan2 yg die bagi tu..” yg slacknye aku tgk minah ni, ckp punye la hangin omputih, konon cam lahir kat AMERIKA atau blaja sampai ke LONDON, arahan kat tepi kotak borang tu tak baca..arahan lain tp tulih lain.. arahan suruh; “please fill your IC number with not including ‘-‘”, “please fill your email address with correct format”.. tp si minah ni cam tak brapa paham sebab asyik2 tanya aku, “what’s wrong? What’s wrong?” dan wat muka blur, muka KEREK! siot je.. aku tgk muke minah ni dgn perasaan pelik dan jelik.. “tak reti baca ke? Tulisan error pon dah warna merah.. ikut je la arahan” fikir aku.. aku pn kata kat dia, “maklumat yang cik isi tu salah format..cuba isi balik..” tehegeh-hegeh minah ni isi.. last2 payah sangat isi, terhegeh-hegeh, aku pon tolong isi borang untuk die ni.. aiseymen.. kot nak bermanja, jgn la jadikan aku mangsanye.. wahahahaha!!! Pastu sampai satu part borang tu nak pencapaian akademik.. aku suh la minah ni isi maklumat die.. tp yg aku peliknye, minah ni cam slindung2 time buka file die.. apsal plak kan.. so aku biar, wat dunno je la.. eh..! tgk IC sama umo ngan aku.. apsal isi result spm? Apsal tak isi result diploma ke degree ke..? aku tanya la kat minah ni.. “apsal isi spm? Die nak result spm ke?” last2 si minah ni jawab dengan nada tak bersalahnyeee.. “die nak spm aje.. so I isi result spm aje lah..” tp aku baca arahan kat atas tu, die suh buh yang tertinggi.. aku ckp kat minah ni tp minah ni diam aje.. laaaaa.. highest qulification die ni spm aje rupe2nyeeeee.. aku igtkan lepasan diploma ke degree ke.. Aku senyum selambaaaaaaaaa...

Terkejut aku tgk result spm die.. biar betul ANAK OMPUTIH NIH.. patut la speaking english 18 kilo ngan aku.. patut la mohon jadi nurse.. patut la pn banyak songeh.. tgk result spm yg die isi: BM, 4B! MATH, A1! PENDIDIKAN ISLAM, A2! SAINS, 8E! EKONOMI, 8E! SEJARAH, 8E! Dan yang paling penting, BAHASA komunikasi yg die guna utk berkomunikasi kat aku, ENGLISH, 6C!!! Siot.. speaking sgt ngan aku.. cilako.. huh! Dlm hati aku, minah ni tak standing ngan aku! “Buang je la result ang tu dlm longkang..” ampes.. pastu aku tgk la alamat umah die..nak tgk la sgt die ni asal dari mana.. mane tau kot2 dari ENGLAND ke GERMAN ke.. tup2..! KEMASIK!!! hek eleeeeee... kemasik uper2nye.. kalu korg nak tau, kemasik tu pekan aje.. nak kate bandar xde la nampak bandar sgt! huhuhuhu.. mmg ampes se-ampes ampesnye..! sudah aje isi, aku tolong die upload gambar die tuh..

Dipendekkan cerita, permohonan die tu berjaya gak siap.. die cakap, “terima kasih sbb tolong.. kalu tak susah saya sbb permohonan bleh wat sekali aje.. xleh mohon 2 3 kali.. sori sbb saya marahkan awak..” eh! Pandai plak cakap melayu..! kehkehkeh.. last2 aku perli die, “that’s fine.. as a customer I have to treat you as a customer. Nothing less! I’d do my best. I hope your application would be selected and you’ll be what do you want to, miss! Good luck!” perghh.. punye la cair aku speaking.. pjg lagi aku speaking ngan minah ni, tp aku tak ingat apekebende aku ngarut dan ape yg aku kata masa tu.. Tercengang minah ni..gelak2 manja, maluuu.. walopon aku sedar yang english aku broken time tu, tp aku pasti ape yg aku ckp, minah ni xkan paham punyeee.. kohkohkohkoh..!! lantak laaahhh..

Gitu la citer nye.. POYO tak bertempat.. bila dah kantoi, tau plak malu.. sbenarnya aku citer kat sini, aku bukannye pandang hina, pandang lekeh yang die ni kureng dlm result spm.. bukan nak hina die atau sape2 saje lah.. tp aku kcewa, knapa anak melayu kite ni BERLAGAK dan POYO sgt, sedangkan result x seberapa.. konon dah bergaul ngan ramai org, so bleh tunjuk act, tunjuk hero, tunjuk belang ngan org lain??!! Cermin muka dulu.. tak kira la pomwan ke laki ke tua ke muda ke.. masing2 ade perasaan, ada maruah, ada harga diri, ada akal.. hormatlah.. keje aku kene hormat customer..sbg customer kena la gak hormat pd pekerja sbb pada pekerjalah ada apa yg kita perlu, apa yg kite nak.. camtu baru betul.. kan kita semua ada adat dan ada adab.. hormat menghormati kan amalan yang mulia.. lepas dari kes ni, aku trus bebel plak kat staf aku 80 90 kilo sbb tak hormat pada customer!!!

Moral utk citer ni:

  1. Sayangilah bahasa ibunda kita kalu betul kita anak melayu, anak malaysia! Jgn jadi POYO cam minah dlm citer aku ni! Nak ber’omputih’ boleh, tp biar bertempat!
  2. Hormatilah sesama manusia tidak kira pangkat, agama, warna kulit, umur, atau darjat sekalipun!
  3. Belajarlah selagi nyawa dikandung badan! Ilmu ni takkan habis sampai kiamat sekalipun!
  4. Dan akhir sekali, jangan jadi POYO!!!

PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
0 Comments


0 Orang Kentut Madu:

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger