Ads: (Please Click!)

Friday, December 09, 2011

Tips Untuk Dapatkan Buffered Earning Dari Nuffnang



Nak menunjuk-nunjuk sikit nih! Nampak tak? Nampak tak? Ni la Buffered Earning (BE) aku yang latest. Nampak tak weh? Hahahahahaha! Baru dapat satu BE dah kecoh-kecoh kan?

Alaaa.. aku bukannya blogger popular pun. Aku berblogging ni pun sekadar suka-suka. Walaupun begitu, alang-alang berblogging, mahu juga la ada side income kan? Jadi tak salah sekiranya aku join mana-mana pengelola pengiklanan ni. Dalam banyak-banyak, aku lebih suka Nuffnang. Sebab? Nuffnang ni komuniti pengiklanan terbesar dan paling popular di kalangan blogger di Malaysia. Syarikat pula syarikat tempatan. Jadi kalau di'compare'kan di antara syarikat pengelola iklan yang lain dengan Nuffnang ni, aku lebih selesa dan sarankan korang turut serta bersama Nuffnang. Satu lagi alasan; dulu ada kes malware serang kepada banyak pengelola iklan. Kebanyakkan blog 'dijangkiti' malware yang masuk melalui algoritma iklan itu sendiri. Waktu itu, hanya iklan daripada Nuffnang yang satu-satunya tidak dijangkiti! Jadi, itu juga satu sebab kenapa aku masih setia dengan Nuffnang sampailah sekarang.

Di sini, aku ingin berkongsi sedikit tips bagaimana nak dapatkan BE dari Nuffnang. Artikel ini adalah daripada artikel dari Blog Ceera.

Untuk mendapat ruang "Buffered Earning" pada "Earnings" anda, pertama sekali anda haruslah dipilih oleh Pihak Pengiklan (Advertisers) kami untuk membuat kempen CPM bagi pihak mereka. Terdapat beberapa faktor yang menentukan peluang anda untuk dipilih untuk kempen CPM. Pihak Pengiklan (Advertisers) memilih blog yang mereka ingin iklankan berdasarkan beberapa faktor seperti berikut : -

- Disebabkan Pihak Pengiklan (Advertiser) senantiasa mempunyai pasaran khusus untuk kempen mereka, maka mereka akan memilih blog yang mempunyai pembaca blog yang berpadanan sebagai sasaran mereka. Jika pembaca blog anda termasuk di dalam kategori itu, maka peluang untuk anda dipilih untuk mereka adalah sangat tinggi. Kebanyakan bloggers yang tidak mengisi ruang 'survey' yang disediakan dengan betul berkemungkinan tinggi mendapati blog mereka tidak terpilih untuk mendapat kempen atau iklan daripada Advertisers. Ini kerana, 'survey' tersebut berfungsi untuk Advertisers kami mengenali isi kandungan blog bloggers kami dengan lebih baik. Mana-mana blog yang tidak mengisi ruang 'survey' selalunya tidak akan diendahkan oleh Advertisers kami kerana mereka tidak akan tahu jika kempen mereka bersesuaian atau tidak dengan isi kandungan blog tersebut. Oleh itu, kami amat menggalakkan anda mengemaskini laman 'survey' anda dari masa ke semasa untuk menaikkan peluang blog anda dipilih oleh Advertisers kami.

- Kebersanan penempatan iklan juga sangat penting dalam industri pengiklanan. Pengiklan kami telah menghabiskan banyak wang untuk mencorakkan iklan mereka dan membeli ruang iklan. Mereka perlu memastikan mesej yang ingin mereka sampaikan kepada pasaran khusus mereka sampai dengan efektifnya. Oleh itu, mereka senantiasa akan membeli ruang iklan yang hanya telah dioptimumkan sepenuhnya dan diletakkan pada tempat yang berkesan. Kesimpulannya, anda hanya perlu meletakkan unit iklan anda pada tempat yang sepatutnya dan faktor ini akan memuaskan Pihak Pengiklan.

Sebagai contoh, sesuatu unit iklan "Skyscraper" seharusnya menjadi elemen pertama di sidebar dan bukan di tempat lain. Hal yang sama juga bagi unik iklan "Leaderboard" yang seharusnya menjadi elemen pertama yang dapat dilihat di saat pengunjung masuk ke laman web anda. Manakala, unit iklan "Large Rectangle" pula seharusnya ditempatkan betul-betul di bawah entri pertama anda. Jika unit iklan blog anda tidak mengikut garis panduan yang telah dinyatakan seperti di atas, hal ini akan banar-benar mempengaruhi keputusan Pengiklan untuk memilih blog anda dan berkemungkinan tinggi menyebabkan mereka memilih blog lain.

- Selain itu, ruang unit iklan juga memainkan peranan penting bagi Blogger untuk dipilih dalam sesuatu kempen. Semua Pihak Pengiklan kami membuat pembahagian yang sama rata pada ketiga-tiga unit iklan kami iaitu, Leaderboard, Skyscraper, dan Large Rectangle setiap kali mereka beriklan dengan kami. Jika blog anda mempunyai kesemua 3 unit iklan di dalamnya, maka peluang anda untuk terpilih bagi sesuatu kempen adalah amat cerah.

- Keahlian eksklusif memainkan peranan dalam kempen iklan kerana Pihak Pengiklan kami lebih cenderung untuk meletakkan iklan mereka pada blog-blog berstatus Glitterati kerana ini merupakan sebahagian daripada program hadiah kami untuk Bloggers kami yang paling setia dengan kami. Ahli biasa masih akan dipilih untuk kempen tetapi dalam angka yang lebih rendah berbanding dengan ahli Glitterati.

Oleh itu, anda perlulah mengambil semua inisiatif untuk meningkatkan peluang blog anda untuk mendapat perhatian daripada Pihak Pengiklan, dengan selalu mengemas kini blog anda, menempatkan unit iklan anda di tempat yang betul, dll. Jika nasib menyebelahi anda, dan Pihak Pengiklan memilih anda untuk kempen CPM mereka, maka peluang untuk anda mendapat beberapa angka di ruang "Buffered Earning" adalah sangat cerah!

Good luck dan selamat berblogging!

Thara Sofian
Talent Manager

Untuk bacaan selebihnya, anda boleh baca di blog Ceera. Klik DI SINI (klik!)
Diharap perkongsian ini dapat membantu anda!

PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
5 Comments


5 Orang Kentut Madu:

che sakinah said... [Reply]

powerlah sekali dapat 5 hinggit kau! heheheee.. bestkan dapat BE.. semangatlah sikit nak ber blogging ! :)

hariz said... [Reply]

byk tu..selalunye aku dapat 20c ke 30c je..bapak sedihnye..bile mau kaya macam ni

shoutvoc said... [Reply]

sempoi nuffnang nih..tapi saya masih baru lagi,so xnampak la cara membawk duit tu ke blog camne..tegh belajar lgi..

BrokenCircuit said... [Reply]

Info tentang nuffnang yang berguna. saya still baru lagi, so masih banyak yang kena belajar tantang ni. Thanks sebab bagi info ni.

plain83 said... [Reply]

owh patutlah local bloggers pakat pakai nuffnang belaka..good info! XD

done follow, follow meh back kalo brani ^^

http://throughmyglasseskacamata.blogspot.com

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger