Ads: (Please Click!)

Friday, December 11, 2009

Tersadung Kaki Memang Menyeronokkan


Petang semalam aku pulang ke rumah kira-kira pukul 7 petang. Selepas puas lepak menghabiskan masa bersama rakan-rakan, aku pulang bersama majalah Mastika, majalah kegemaran aku. Aku cuba menyoroknya di bawah seat motosikal. Aku sudah sedia maklum akan 'larisnya' majalah ini bila sampai ke rumah kelak. Ada saja tangan-tangan yang hendak merampasnya dari aku.

Tiba di rumah, aku selitkan majalah itu di dalam baju. Aku kuakkan pintu rumah. Mujur, tiada sesiapa. Aku keluarkan majalah itu dari baju dan memalingkan muka ke arah pintu dan terus menguncinya. Sebaik berpaling ke dalam rumah, aku terperanjat apabila memandang sebujur tubuh yang amat aku kenali. Berdiri bercekak pinggang. Kakak!!!

"Sorok apa tu?" tanya tanya kakakku. Dia menggerakkan sedikit keningnya, turun naik. Dia tersenyum simpul. Kaki kanannya menghentak-hentak lantai perlahan. Gaya ala Robinhood pula.

Klik sini untuk teruskan bacaan..

Aku kelu untuk berkata-kata. Hanya perkataan 'er' yang keluar dari mulut. Aku tersengih seperti kerang busuk. Aku mengalihkan majalah Mastika ke belakang aku. Namun aku tahu aku sudah terlambat.

"Tak payah nak sorok-sorok. Akak dah nampak. Bak sini!" pinta kakakku secara paksa tetapi terselit gurau. Aku cuba lari. Berjaya. Aku berlari anak sambil perli ke arah kakak aku yang berlari perlahan. Macam siput, kataku. Bak kata orang tua-tua, jangan berkasar dan menyakiti hati orang yang lebih tua. Padah jawabnya.

Bila aku berpaling ke depan sambil berlari, aku tersadung kakiku sendiri. Kedebuk! Aku jatuh seperti nangka busuk. Dahi aku tersembam ke lantai. Sakitnya, hanya Allah yang tahu. Kakakku menjerit. Dia mendapatkan aku. Dia bertanya adakah aku okay atau tidak. Aku mengangguk. Aku memberitahunya yang aku sedikit pening. Dia gelakkan aku separuh mati. Aku diam dan tersengih.

Selepas ketawa seketika, aku bingkas bangun. Aku lihat kakak aku terus meluru masuk ke biliknya. Aku terdengar dia mengunci pintu biliknya. Aku langsung saja melangkah menuju ke arah bilikku. Seketika, aku teringat akan majalah Mastika yang baru saja aku beli petang tadi. Eh? Di mana? Aku mencari sekeliling. Tempat aku jatuh seperti nangka busuk tadi. Tiada. Aku terus jatuh syak.

Aku menuju ke bilik kakakku. Terus aku mengetuk pintu biliknya bertalu-talu. Diam di dalam. Dalam beberapa minit, emak aku keluar dari bilik kakakku. Aku pula yang dimarahi emak sebab membuat bising. Memang kebiasaan bagi emak aku, bersolat di dalam bilik kakak aku berbanding biliknya sendiri. Nah. Mastika 'dirampas', aku pula dimarahi. Dengan langkah longlai, aku masuk ke bilikku dengan perasaan dendam yang mendalam. Di dalam kepalaku terbayang betapa besarnya kakakku gelak. Ditangannya memegang majalah Mastika, kepalanya bertanduk merah, mukanya bengis. Hampeh!

Aku menggosok-gosokkan dahiku yang sakit tadi. Daripada kejadian tadi, sakit dapat, marah maki pun dapat. Majalah kesayangan aku.. esok sajalah aku baca!

PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
6 Comments


6 Orang Kentut Madu:

hamba-NYA said... [Reply]

ololo...cianyer ke yer....
bengkak x dahi tue ucuk?
jgn lp sapu ubt deh...
majalah kesayangan ucuk daa abih bc lom?

.millalara. said... [Reply]

aloh3... lain kali beli banyak2 oh.. sorg 1.. heeeeee~~

GuLe2sweet said... [Reply]

hahaha padan muke ! padan muke :P

nadz ruslan said... [Reply]

lol haha dah lama tak tersadung. kalau tetiba tersadung mesti rasa suspen. tengok cerita indon banyak sangat. (lam crita indon, tersadung boleh menyebabkan hilang ingatan, koma dan mampoos)

GadisKasutConverse said... [Reply]

kecian2...hehehe...

hasni said... [Reply]

hai aduka

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger