Ads: (Please Click!)

Saturday, November 28, 2009

Boling Percuma: Sila KORBAN Bola Boling Itu!


Hari ini hari raya Aidiladha. Sudah tentunya kita semua yang berstatus agama Islam menyambut 10 Zulhijjah ini dalam suasana ceria seperti hari raya Aidilfitri. Bezanya, hari raya ini lebih 100,000 ekor lembu dan kambing di Malaysia tumbang hilang nyawa kerana dikorbankan. Rahmat Aidiladha tahun ini jatuh pada hari Jumaat. Sembahyang Aidiladha dan sembahyang Jumaat pada hari yang sama. Jumaat; hari yang penuh dihormati dari 6 hari lainnya.

Malam tadi, aku dijemput ke rumah oleh kawan aku, Awie, kerana keluarganya mengadakan BBQ. Aku tiba agak lewat iaitu dalam pukul 9.20 malam. Sepatutnya acara bermula selepas Isyak, iaitu kira-kira dalam pukul 8.15 malam. Menyusul tiba pula, Safwan dan Pendi. Kira-kira 30 minit kemudian, Awal pula menyusul tiba dengan Vespanya.

"Aku baru balik dari Mesra Mall, Kertih," katanya seraya menghulurkan jabat salam. Aku menyambut salamnya lalu bertanya, "Buat apa?"

Klik sini untuk teruskan bacaan..

"Giant yang asalnya nak buka tak jadi, kan?" Aku mengangguk. "Sekarang dah buka. Tapi bukan Giant la tp TMC," lanjut Awal lagi.

"TMC?!" Kami bertanya serentak. Dalam kepalaku berputar akan keratan akhbar yang mengatakan Giant di Mesra Mall menarik diri untuk membuka cawangannya di situ. Sebabnya, aku pun sudah lupa. Lebih kurang masalah dalaman dan kelulusan kerajaan negeri juga.

"Tamil Melayu Cina!" sampuk Safwan, yang juga kawanku. Dia ini agak lucu. Pandai berjenaka. Kami gelak besar.

"Apa maksudnya?" tanya aku.

"Entahlah. Khabarnya ia salah satu anak syarikat Menteri Besar. Ya atau tidak, wallahua'lam," jawab Awal.

Kami terdiam.

"Boling pun ada! Free lagi beb!", sambung Awal lagi. "Hah? Boling? Free?! Kau biar betul, Awal!" kataku seakan tidak percaya.

"Betul. Tapi bila dah namanya free, orangnya faham-faham sajalah.. Seorang sekali baling. Bergilir-gilir. Main plak ramai untuk 1 lane. Memang gilo!", kata Awal.

Kepala aku mula berputar. Pertamanya, opening TMC dan boling adalah pada hari raya Aidiladha. Hari raya pertama dan hari Jumaat pula tu. Kedua, permainan boling pula adalah percuma. Aku sebenarnya bimbang hendak komen banyak-banyak. Aku diam saja. Cuma dalam kepala ini berputar pelbagai perihal.

Majlis selesai pada pukul 12 malam.

Balik ke rumah, aku terus menyambar Celcom berukband (yang dipinjam sementara dari abang aku) dan terus mencari bahan. Akhirnya aku terjumpa artikel ini. Artikel masih baru. Aku tidak tertarik dengan 'keterujaan' setiap ayat-ayat artikel tersebut. Apa yang aku ingin tahu, apakah betul TMC milik Menteri Besar? Kenapa ia dibuka pada hari raya Aidiladha? Langsung tiada hormatkah? Menarik perhatian orang ramai untuk menuju tempat-tempat begitu di hari raya? Namun hampir sejam mencari, aku gagal menjumpai bahan untuk menjawab persoalan aku tadi.

Di akhir artikel, aku sedikit tertarik bila penulis menasihati muslimin dan muslimat, agar jangan terlalu seronok bermain boling sehingga lupa ibadah, sedangkan pada isi artikelnya penuh dengan ayat-ayat keterujaan. Siap menganggap tempoh menunggu adalah 'PENGORBANAN'. Lucu betul. Kebetulan opening pada hari 'korban'! Apa cerita, ya kawan? Tidak mengapalah. Itu hak penulis. Suka hati dialah. Sekurang-kurangnya dia pandai menyelitkan unsur nasihat di akhir artikelnya.

Aku membaca lebih dua kali artikel tersebut. Aku cuba bezakan Mesral Mall dengan pasaraya-pasaraya di Bukit Bintang. Aku tersenyum. Akhirnya aku tutup browser, putuskan internet, tutup komputer, dan tidur. Biarlah bahan yang aku cari tidak menjawab kepada persoalan aku. Namun, ada beberapa perkara yang telah aku dapat simpulkan dari keseluruhan persoalan.

1- Semua orang suka shopping. Hari raya sudah tentunya ramai perantau pulang ke kampung. Maka, orang tentulah ramai. Tambah pula, di Kertih tiada shopping complex besar selain Mesra Mall. Gabungan hari raya, orang ramai, dan suka shopping, taukeh buat duit adalah jawapannya!

2- Semua orang suka hiburan. Sama seperti ayat di atas. Cuma kesimpulannya lain. Gabungan gari raya, orang ramai, kaki enjoy, makhluk stress yang tinggal di kota, dan kaki ponteng perihal wajib, maksiat dan dosalah jawapannya!

Korban sajalah bola boling itu, wahai pengunjung Mesra Mall sekalian!

PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
4 Comments


4 Orang Kentut Madu:

hasni said... [Reply]

da baca artikel tu
huhu
lucu
tu je komen hasni
tanx ya untuk entry ni
menarik;-p
n lama xupdate ek

aduka said... [Reply]

hasni:
ye hasni.. mekaceh.. em mgkin sy kembali menulis tp x x sekerap dulu la kot.. insyaAllah sy cuba mnulis entry yg lebih mnarik.. ;)

DilOt said... [Reply]

lame ko menghilang...

tak tau lak aku cerite ni...boling free dgn ibadah ... dh xdpt nak dibezakan lg...mmm..

aduka said... [Reply]

dilot:
lama ke? bru sbulan.. hehehe..

tu la psl.. x kira raya ke ape.. haish..

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger