Ads: (Please Click!)

Friday, July 29, 2011

Bila Aku Membebel : "Perempuan Gampang! Lelaki Celaka!"


Salam.

Dah banyak sangat perkara ni berlaku di kalangan remaja kita. Tak kisah la umur berapa pun. Yang pentingnya lelaki atau perempuan yang belum kahwin. Specifically yang tengah hangat bercinta. Biasanya di kalangan remaja la. Bagi aku, remaja yang 'kurang cerdik' pemikirannya. Kenapa aku kata 'kurang cerdik' pemikirannya? Yalah. Kalau 'terlalu cerdik', tak akan buat statement atau pengakuan yang bodoh atau yang tak boleh diterima dek akal.


READ MORE / LESS >>

Menyalahkan takdir.

"Semua LELAKI dalam dunia ni sama je! Tak boleh dipercayai langsung! Macam GAMPANG!" (STATEMENT PEREMPUAN)

"Perempuan HIPOKRIT! JALANG! Pegi mampus la! Kalau takde perempuan, aku pun boleh hidup la!" (STATEMENT LELAKI)

Hamboi hamboi hamboi.. Senang sungguh lidah berkata-kata. Mudah sungguh mulut memancul ayat-ayat. Aku bukan mahu menyebelahi mana-mana pihak. Tapi, aku mahu bercakap tentang apa yang dinamakan TAKDIR dan UJIAN dalam hidup.

Nak kata aku berpengalaman dalam bersosial ni, takde la banyak sangat. Tapi ada la sikit-sikit. Aku bercakap atas dasar apa yang aku rasakan betul. Nak setuju atau tidak, terserah. Lain orang, lain persepsi dan pendapat.

Mereka-mereka yang keluar statement begini overall-nya dari remaja lelaki dan perempuan yang kecundang dalam CINTA! Selebihnya mungkin dari perbalahan sesama rakan rapat, masalah kekeluargaan, dan penghukuman membuta tuli. Eh, apa maksud penghukuman membuta tuli plak ni? Heh. Maksud aku, sesuatu statement tu keluar dengan meihat orang lain menderita akibat dikhianati. Lantas terus menghukum seseorang tanpa usul periksa.

Takyah cakap la. Memang banyak berlaku sekarang. Bila gaduh, mula la cakap LELAKI GAMPANG. PEREMPUAN CELAKA. Walhal, diri sendiri lebih CELAKA dan GAMPANG dari apa yang dituduhnya.

Aku bukan mahu beremosi di sini. Cuma aku mahu menegaskan bahawa, kalau marah sekalipun kepada pasangan, tak perlulah sampai menghukum sesuatu kaum pasangan itu sepenuhnya. Contohnya, aku lelaki. Sampai suatu masa aku gaduh besar dengan awek aku yang membuatkan hubungan jadi renggang. Lantas aku kata, "Perempuan semuanya sama! Perangai cam CELAKA!"

Woi, takyah la cakap macam tu. Kalau perempuan ni sama, kata-kata kau tu boleh tuju kepada mak kau, kakak kau, adik perempuan kau, sepupu perempuan kau, anak saudara perempuan kau, malah nenek dan moyang-moyang perempuan kau sekali!

Dari sudut agama plak aku nak cakap. Ini semuanya takdir dan ujian dari Allah swt. Buat apa kita nak merungut? Buat apa kita nak memaki hamun? Kalau diikutkan marah, terbalikkan gunung pun belum tentu kita boleh redakan marah. Ingatlah bahawa amarah adalah sebahagian dari bunga-bunga api neraka. Malah dengan amarah jugalah syaitan mampu menghasut manusia untuk bertindak di luar batasan agama.

Ya, memang tidak disangkal lagi bahawa kecewa dengan sikap pasangan dan kecewa dalam percintaan ni memang perit. Namun, ia bergantung kepada tahap otak kita berfikir dan tahap kematangan kita untuk menghadapi masalah tersebut. Walau bagaimanapun, segelintir remaja ini biasanya mengambil tindakan yang sangat bodoh. Contohnya; bunuh diri, menyerang pasangan dengan senjata atau tanpa senjata yang boleh menyebabkan kecederaan, dera, serangan seksual, dan sebagainya. Lihat saja di dada-dada akhbar. Lihat saja rekod-rekod dan statistik permasalahan remaja sekarang. Apa sudah jadi?

Ayat "Lelaki/Perempuan semuanya SAMA" tu la yang tidak boleh diterima. Ya, mungkin sebahagian sama. Lelaki dengan egonya. Perempuan dengan sifat suka meninggi dirinya. Lumrah. Perlulah diingat bahawa Allah swt menciptakan makhluknya sudah sempurna. Tiada yang cacat celanya. Apa yang membezakan sesuatu sifat kaum atau jantina sebenarnya melengkapkan lagi perhubungan antara manusia. Kalau la semua lelaki dan perempuan memiliki sifat yang sama, habislah populasi manusia! Setuju?

Ironinya kita tak mampu mengawal emosi kita sendiri lalu bertindak dengan sesuatu yang tidak logik. Susah sangat ke mahu terima bahawa manusia ni tidak perfect? Dan susah sangat ke mahu memaafkan kesalahan orang? Dan yang paing penting sekali, pepatah ni sangat berguna. Kumbang bukan seekor, bunga bukan sekuntum. Kalau tak mahu pasangan kita sekalipun, nah cari aje orang lain yang kau rasakan lebih sempurna 'di mata' kau.

Takyah kutuk, takyah maki. Nanti kata-kata kau akan terbalik dan terkena pada diri kau sendiri.


PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
2 Comments


2 Orang Kentut Madu:

Anonymous said... [Reply]

btol2..we need to respect each other in any condition..

misrerama said... [Reply]

oke....jgn maki hamun xtentu fasal.... ;)

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger