Ads: (Please Click!)

Sunday, June 26, 2011

Awek Cun + Pakwe Hodoh


Salam.

Haha. Gambar tak boleh blah! Kontroversi la gambar ni nanti. Gambar ni represent bagi artikel ni aje okey. Peminat-peminat Lisa Surihani jangan la marah ye.

READ MORE / LESS >>

Suatu hari, aku lepak dengan beberapa orang member di satu bistro nasi beriani. Sambil bersembang sambil minum-minum. Air milo aje, bukan arak okey. Sedang galak bersembang, ada sepasang pasangan couple datang duduk satu meja yang tidak jauh dari meja kami. Aku dan member-member memasang mata melihat gelagat pasangan tadi. Salah seorang dari member aku bersuara.

"Mak oi! Awek cun tapi pakwe tak cun! Muka macam pecah rumah je. Hensem lagi aku," kata member aku tu sambil ketawa. Beberapa orang lagi member aku turut ketawa. Aku pula hanya tersengih.

"Alaaa.. apa nak heran. Muka bukan persoalan. Yang penting hati beb. Hati mesti berbunga-bunga. Ayat mau jiwang dan power! Baru la pompuan terpikat," kata member aku yang duduk di sebelah aku.

Beberapa orang rakan yang lain turut menyokong. Member aku yang berkata mula-mula tadi tidak berpuas hati, lalu dia bersuara.

"Cis! Kalau bukan engineer, mesti mamat tu manager. Banyak duit. Anak orang loaded. Orang pompuan sekarang mahukan 'insurans', bhai! Ko ingat sekarang ni mau kahwin pun makan belanja. Kalau tak RM 10 ribu, jangan harap la mau kahwin."

"Maksud kau?" sampuk aku.

"Yelah. Pompuan sekarang gila besi, gila duit. Kau fikir, pompuan nak ke lelaki yang bergaji kecik? Bawak moto aje ke hulu ke hilir? Nak enjoy sekejap bleh la. Nak kahwin, sorry!"

Betul juga kata member aku ni. Aku mengangguk-angguk. Aku mengerling sekejap ke arah pasangan tadi. Lelaki tu biasa-biasa saja. Nak dikatakan hodoh.. ada la sikit! Awek dia pula.. mak oi! Memang cun!

"Bomoh tu!" sampuk member aku seorang lagi.

"Kau ni kuno la. Zaman sekarang orang dah tak main bomoh-bomoh ni. Sikit-sikit bomoh. Sikit-sikit dukun. Tipikal la fikiran kau."

"Btol tu. Orang melayu memang senang buat andaian. Kalau mamat tu tak pakai bomoh, camne. Ko berdosa tau tuduh-tuduh camtu," kataku.

"Alaa.. kau mula-mula tu tuduh lelaki tu loaded la ayat jiwang la.. tak berdosa?"

"Aku bukan nak menuduh. Itu pandangan aku la.."

Aku hanya diam. Melihat dan mendengar member-member aku berdebat sesama mereka. Payah mahu menyampuk kalau masing-masing mengeluarkan fakta masing-masing. Ada yang boleh diterima, ada yang tidak. Sesekali aku memandang ke arah pasangan tadi. Melihat mereka berbual mesra. Terkadang mereka tersenyum-senyum dan ketawa. Mesra sekali.

Tiba-tiba aku teringat kepada suatu kisah. Aku mengenali seorang lelaki yang jauh lebih tua dari aku. Sepanjang pengenalan aku dengan dia, aku dapat tahu bahawa zaman remajanya penuh dengan kemaksiatan. Masih aku ingat satu ceritanya mengenai lesbian.

"Kau pelik dengan lesbian?"

Aku tersengih sambil mengangguk kepala. Lelaki itu hanya ketawa.

"Kau tengok aku. Tak hensem tapi pernah kecundangkan lesbian."

"Hah? Betul ke?"

"Ye la. Lesbian ni belum rasa lagi 'barang' lelaki. Dah dapat sekali, terus tukar jadi straight!" tegas lelaki boroi itu sambil ketawa terbahak-bahak.

"Cun ke lesbian tu, bang?"

"Ummmpphh! Cun giler!" kata lelaki boroi itu sambil mencium tangannya sediri.

"Muka paras ke harta ke apa ke tak kisah, bro. Yang penting, ko ayat awek tu sampai awek tu cair. Dah dapat, ko bagi 'barang' ko sekali. Confirm beb awek tu tak akan lari dengan ko. Percayalah!"

Aku terdiam.

"Apa kata ko, bro? Setuju tak?"

Teguran member aku membantutkan ingatan aku. Ketiga-tiga member aku yang duduk semeja memandang seperti menunggu jawapan daripada aku. Aku tersengih sebab tak tahu apa yang mereka ni bincangkan.

"Aku rasa pompuan sekarang tak pandang lelaki hensem," kata aku ringkas.

"Sebab?"

"Yalah. Muka hensem ni pompuan takut. Pompuan sukakan jaminan dalam satu perhubungan cinta diorang. Kalau dapat pakwe hensem, for sure la pompuan lain admire or minatkan pakwe dia. Takut hubungan tergugat, pompuan rela couple dengan lelaki yang tak hensem. Lagi satu, lelaki tak hensem ni kebanyakkannya jenis yang setia. Yalah. Dah mereka rasa mereka tak hensem. Nak dapatkan awek yang cun confirm la macam nak capai awan di langit dengan kaki bertapak di bumi, kan. Mustahil. So, bila dah dapat awek cun, takkan nak sia-siakan!"

Member-member aku ketawa.

"Bernas juga pandangan kau ni, bro!"

Aku tersengih lagi lalu berkata, "Tu secara teori la. Kalau ikutkan pandangan yang lagi 'cantek'.. tu semua jodoh. Takdir dari Allah swt. Kalau iman kita kuat, percaya jodoh pertemuan di tangan Tuhan, selalu berdoa untuk dipertemukan dengan pompuan yang cantik dan baik, tak mustahil kita akan dapat."

Semua diam. Aku tersenyum.

* Ini jawapan kawan-kawan apabila persoalan ni di tanya di Facebook. Klik SINI. :-)


PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
4 Comments


4 Orang Kentut Madu:

Hans Hanis said... [Reply]

terbaik jawapan ko
hahaha
aku kadang2 benci dengar orang kata pakai bomoh la kaya la...
mungkin betul tapi tak semua kan
apa yang penting hati yg baik
:-)

Lirik Lagu Dimana Dimana (OST Annisa) - Jaclyn Victor, Ning Baizura & Shila Hamzah

dayah said... [Reply]

setuju jwpn kau, tq.
bomoh mmg ada lagi orang pakai zaman ni..aku pecaya

amry said... [Reply]

walaupon mulanya aku rasa malas nak baca sebab panjang....tapi aku baca gak sebab ko pandai karang...bila dah baca...aku pernah fikir macam mana yang ko fikir tu bro....
pada aku rupa paras tak penting yang penting macam mana seseorang tu amik hati seseorang tu..kalau hensem atau cun tapi menyakitkan hati tak guna gak broooooo.....

ceksumolek's said... [Reply]

setuju dgn jwpan duka.. apa2 pun semua terletak pada hati.. rupa paras tu kemudian kira..

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger