Ads: (Please Click!)

Tuesday, February 15, 2011

Cikgu Shida Muncul Di TV9! Sudah Ada Yang Tumpang Populariti?


Cikgu Shida Dari Parit
Salam.

Anda tentu kenal dengan Cikgu Shida dari Parit, bukan? Alah, cikgu popular sekarang ini dengan aksi miming-nya itu. Baru-baru ini, beliau muncul di televisyen. Beliau telah muncul di salah satu rancangan bual bicara bersama Faizal Ismail iaitu 'Apa Saja FBI' pada Jumaat, 4 Februari 2011. Percaya atau tidak?

READ MORE/LESS..

Inilah dia video Cikgu Shida keluar di TV9.



Tapi sayangnya. Seolah-olah banyak scene yang sudah dipotong dan di-edit. Tertanya-tanya juga. Adakah sebab iklan, atau sengaja dipotong atas sebab-sebab tertentu?

Terdahulu, aku pernah membuat satu artikel mengenai beliau. Bukan mengutuk, bukan memuji. Rata-rata ramai yang mempersetujui artikel aku. Walaupun begitu, ada juga yang tidak mempersetujui pandangan yang aku lontarkan pada artikel tersebut. Biasalah. Yang taksub, menyokong. Yang meluat, memaki. Heh! Mungkin mereka mengambil satu baris ayat yang terakhir yang seolah-olah melabelkan Cikgu Shida ini adalah bodoh (stupid). Walhal, banyak lagi blog yang mengutuk secara terang-terangan.

"Eh, orang MELAYU kita ni memang jenis cepat melenting, kan?"

Baru tulis perkataan 'STUPID' pun sudah melenting. Itu pun belum lagi aku tulis perkataan maki dan sumpah seranah seperti mana yang ada di blog-blog yang lain. Blog-blog tersebut tidak payahlah aku senaraikan. Nanti aku dihentam oleh mereka pula. Tengok saja video di bawah ini.



Kepada pihak yang buat video ini, bikin malu orang pantai timur saja! Orang yang sebegini sepatutnya dihentam. Bukan di blog kerdil aku ini.

"Biasalah. Orang pandang KEBURUKAN dahulu sebelum KEBAIKAN."

"Kau tulis yang positif pun, orang akan pandang negatif, beb!"


Ya, memang benar. Ini sesuatu yang boleh aku persetujui. Sebab itu kebanyakan (baca elok-elok, KEBANYAKAN!) orang MELAYU kita tidak boleh menerima apa pandangan orang lain terhadap sesuatu perkara. Hanya memandang dan menilai bulat-bulat pada apa perkara yang memuaskan hati diri sendiri sahaja. Tidak pada konteks pro dan kontra.

Memetik salah satu komen pembaca blog aku:

Ramai jugak yang nak popular dengan cara mengutuk kejayaan orang lain... tapi berlainan dgn c.shida hanya dgn idea dan kebolehan sendiri telah meletakkan dirinya sebagai penghibur cyber yg popular sekarang ni... Tahniah dan Syabas kpd C.Shida - Aziman Abd Azis.


Kabur-kabur sebenarnya komen saudara Aziman ini. Ini ulasan aku.

Aku tahu komen dari saudara tampak menyeluruh. Namun aku tidak sedikit pun melenting. Sebab begini pemikiran aku; "Kalau aku ini gila populariti, sudah lama aku ikut cara dan menyokong Cikgu Shida. Kalau tidak di dunia cyber pun, aku masuk AF, Raja Lawak, dan macam-macam lagi hiburan realiti TV sekarang ini. Bukannya expose dalam blog." Kalau orang yang mengutuk itu, tidak tahulah. Mungkin mereka cemburu dengan populariti Cikgu Shida agaknya, atau mungkin cara ekspresi mereka tonjolkan tidak kena pada tempat dan caranya.

Dalam komen saudara Aziman ini juga ada menyebut tentang 'idea'. Idea? Adakah maksud idea itu adalah 'pencetus idea'? Haha. Lawak! Tahukah anda siapa pencetus idea aksi miming di YouTube? Kalau tidak tahu, jangan pandai-pandai mahu letakkan Cikgu Shida sebagai pencetus idea atau pelopor aksi miming 'murahan' di internet. Kalau 'kebolehan' itu bolehlah aku tidak menyangkal. Cikgu Shida memang berkebolehan dan berbakat.

Dalam kes Cikgu Shida ini, aku sokong pun tidak, kutuk pun tidak. Kenapa aku menulis tentang beliau? Kerana ada beberapa perkara yang tidak kena dengan 'hobi' beliau tersebut. Satu, beliau itu cikgu. Dua, pengaruh kepada orang lain yang melihat. Tiga, Cikgu Shida itu perempuan Muslim. Empat, beliau orang Melayu yang kaya dengan adat dan adab.

"Blog aku. Aku punya fasal la nak tulis apa pun!"

Sekarang barulah ayat ini boleh digunapakai, bukan? Haha.

Okey. Cukup untuk membebel. Lantaklah. Orang kita memang sensitif pada kritikan. Seperti katak yang keluar dari bawah tempurung, tapi ANGKUH bak enggang di awanan! Maksud? Fikir sendiri.

Jika pembaca, sila bukakan minda luas-luas. Mahu lihat siapa yang sudah terpengaruh dengan Cikgu Shida? Siapa yang menumpang populariti atas nama Cikgu Shida? Tapi orang ini bukan mengutuk. Beliau menyokong. Jom saksikan.



Habis saja melihat video ini, tekak aku berasa teramat-amat loya! Kahkahkahkah!

Dari hobi kepada 'penyakit'. Ingat pepatah orang tua-tua lama? Cakap bohong (tipu), nanti besar akan jadi pencuri? Pernah dengar? Jadi, apa yang aku maksudkan 'penyakit' tadi? Hah, yang 'pandai' sangat tu, fikirlah.

UPDATE!

Oh, rupa-rupanya ada versi penuh untuk video Cikgu Shida yang muncul di TV9 di YouTube! Ini dia.



Paku?! Belacan?! Kahkahkahkah!

Sedang asyik melayan YouTube, aku terjumpa satu video dari seorang mamat ni. Ini baru dikatakan kreatif dan... poyo? Saksikan.



Aduka: Agaknya artikel aku kali ni pasti akan dihentam lagi oleh pro-Cikgu Shida. Kehkehkeh.


PERHATIAN! Aktiviti PLAGIAT (copy & paste) sesuatu artikel tanpa pengetahuan dan kebenaran penulis adalah satu aktiviti/perbuatan yang TIDAK BERMORAL!

Ads: (Please Click!)
Comments
0 Comments


0 Orang Kentut Madu:

Post a Comment

Ruang komen telah di-set sebagai 'dofollow'. Sila tinggalkan URL blog anda dengan cara yang bijak. Baca DI SINI untuk mempelajari SEO mengenai 'dofollow' link.

Kepada ANONYMOUS, sila tinggalkan link dengan cara yang bermoral sedikit.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini dan menurunkan komen anda.

 

Blog Aduka Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger